Sinds wanneer kan men in Nederland post versturen?

Dus sinds wanneer is er een organisatie die landelijk voor consument en bedrijven brieven en pakketten rondstuurt. Was er al iets voor de PTT bestond?

6 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

SInds 1799.

---- In 1799 werd de post in Nederland nationaal verklaard. In de praktijk concentreerde het postverkeer zich in Holland, want de verbindingen met de rest van Nederland en het platteland waren nog beperkt. Op het platteland werd de post daarom, ondanks de nationalisering, voornamelijk door particulieren bezorgd.
De lopende bode liep van stad naar stad met de post onder zijn arm. Hij leverde de post af bij bestellers, die deze daarna bij geadresseerden bezorgden. In de 18e eeuw was dit de voornaamste manier van posttransport. De bode liep ongeveer acht uur per dag.

De Fransen introduceerden in de 18e eeuw de postiljon. Te paard gaat het posttransport een stuk sneller.
Het postrijtuig kan nog meer post vervoeren dan een postiljon. Als de post een rivier moest oversteken, werd de post uit het rijtuig geladen op een schip die het naar de andere kant bracht. Daar werd het in een ander postrijtuig overgeladen. ----