Mag je een pakket van een ander houden?

Ik heb een pakket ontvangen ter waarde van 100 euro.
Op het pakket stond mijn naam en adres, en ik verwachte ook een pakket van dezelfde webshop.
Alleen de inhoud van het pakket was van een ander. Blijkbaar heeft de webshop mijn sticker op een andere doos geplakt en deze is naar mij toegestuurd.
Bij ontvangst heb ik hier ook voor getekent.

Nu zijn mijn vragen:
1.) Wettelijk gezien, mag ik dit pakketje houden?
2.) Mocht de webshop mij verzoeken tot retourneren, ben ik verplicht dit te doen?
3.) Wat kunnen hun doen om het pakket terug te eissen, en wat kan ik doen om het pakket te behouden?

Voor de moraalridders, ik heb slechte ervaringen met de shop gehad> ze hebben mij een product verkocht dat kapot ging tijdens normaal gebruik, 2 dagen nadat ik het ontvangen heb.
Klacht gemaakt, en nooit wat terug gehoord.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K
jc54
9 jaar geleden
Waarom bestel je daar nog, als je er al slechte ervaringen mee hebt?
Ivana
9 jaar geleden
Ik zou dit los zien van andere ervaringen. Terugsturen met vermelding en vragen om eigen pakket lijkt mij de aangewezen weg.
Verder snap ik evenmin dat je na slechte ervaringen nog met ze in zee gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mensen, ik snap de opmerking over de slechte ervaringen, maar dit gaat puur om het wettelijke gedeelte.
Bedankt voor jullie reacties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Houden is diefstal
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Diefstl is het wegnemen van enig goed wat geheel of ten delen aan een ander toebehoord met als oogmerk het zich eigen te maken. Dit komt eerder in de buurt van verduistering, aangezien ik het goed niet heb weggenomen. Maar ik geloof niet dat dit ook werkelijk verduistering is, en ik zou dus graag zeker willen weten of dit strafbaar is plus de bron.
Daarbij ook nog antwoorden op de 3 hoofdvragen.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
als je geluk hebt, houdt die ander jouw pakket en kun je met hem/haar bakkeleien over wat wel en niet mag

Het beste antwoord

1. Nee, je mag dit niet houden.

->Het pakketje heb jij niet door een onrechtmatige daad verkregen en je hebt er ook geen overeenkomst over gesloten. Daarom zijn van toepassing de relevante artikelen uit het Burgerlijk Wetboek boek 6, Verbintenissenrecht, titel 4, verbintenissen uit andere bron dan onrechtmatige daad of overeenkomst.

De wetgever zegt daar dit over:

Artikel 203

1 Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.

->Oftewel: de webshop is gerechtigd het 'onverschuldigd betaalde goed' van jou terug te vorderen.

2. Ja, dat ben je dus verplicht. De webshop staat in haar recht als het ontvangen goed wordt teruggevraagd, dus ben jij verplicht dat ook te doen. Je hebt wel recht op vergoeding van eventuele kosten die je daarbij maakt, de verzendkosten en eventuele andere kosten mogen dus niet voor jouw rekening komen.

3. Zij kunnen je schriftelijk of telefonisch laten weten dat je het terug moet sturen. Jij kunt niets doen om het te houden, want je hebt het onverschuldigd ontvangen. Werk je hier niet aan mee, dan kunnen ze in theorie juridische stappen zetten om jou - bijvoorbeeld via de deurwaarder - te dwingen tot teruggave of vergoeding van het pakket. Alleen als de webshop beslist dat je het pakket mag houden, mag je het houden. Je bent dan verplicht om aan die overdracht mee te werken zoals staat in artikel 208:

Artikel 208

De ontvanger verliest zijn recht op de in de beide vorige artikelen bedoelde vergoedingen, indien de wederpartij afstand doet van haar recht op terugvordering en, voor zover nodig, het onverschuldigd betaalde ter bevrijding van deze vergoedingen op haar kosten aan de ontvanger overdraagt. De ontvanger is verplicht aan een zodanige overdracht mede te werken.

->Jij hebt op dit moment niet het eigendomsrecht van de producten die je hebt ontvangen. Daarom moet je het terugsturen als je hierom gevraagd wordt, en kan alleen op initiatief van de webshop afstand worden gedaan van deze vordering. Pas dán bezit je daadwerkelijk deze artikelen. Je hebt dan géén recht meer op vergoeding van eventuele verzendkosten of andere kosten die je hebt gemaakt door het pakket aan te nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt voor deze gedetailleerde uitleg met de artikels erbij.
Om problemen voor beide kanten te voorkomen stuur ik het uit eigen initiatief terug.
De wet is erg ingewikkeld soms. Fijn om dus precies te weten wat de mogelijke scenario's zijn. Bedankt!