Nee, over het algemeen niet.
Maar soms is het aan de verpakking natuurlijk wel af te leiden wat er in het doosje zou moeten zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, tenzij het op de verpakking vermeld staat. De pakketbezorger maakt normaal gesproken geen pakketten open.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij sommige zendingen (bijvoobeeld vanuit het buitenland) kan de inhoud wel gecontroleerd worden. Maar dat gebeurt dan niet door de bezorger.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sterker nog, de postbezorger die wel een pakket opent is gewoon strafbaar (postgeheim).
Nee, dat weten ze niet, tenzij dit duidelijk blijkt uit een vermelding van de inhoud op de buitenkant, uit de afzender (bijvoorbeeld "Het Boekenhuis", ik noem maar wat, want dan zal de inhoud zeer waarschijnlijk een boek zijn), uit de geur, of uit een willekeurig ander kenmerk waaruit behalve een postbezorger ieder ander persoon ook kan opmaken wat er in het pakket zit.
9 jaar geleden
Over het algemeen niet. Soms wil het nog wel eens voorkomen dat een afzender er breekbaar opzet. Met als opmerking verf gerelateerde producten, of glas.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
Dit antwoord is al drie keer gegeven.
Nee.
Een postbezorger heeft geen bevoegdheid/toestemming om in een pakket te kijken. Wanneer het gebeurd dat een pakketje stuk gaat wordt het evt. dichtgeplakt en er wordt een excuusbriefje bijgedaan.
Stel dat de postbezorger toch weet wat erin zit dan mag hij/zij daar niet over praten. Ze hebben nl. een zwijgplicht.
Stel dat je het aanpakt en de bezorger heeft gezien wat erin zit (doordat het pakketje kapot was) mag hij er zelfs niet met de ontvanger over praten. Dit omdat de ontvanger zich opgelaten zou kunnen voelen.
Als het pakketje niet bezorgd kan worden (verkeerde adressering, geen brievenbus, o.i.d.) en de afzender niet op de verpakking staat vermeld dan wordt het naar een speciaal antwoordnummer gestuurd. Daar zitten mensen die speciaal toestemming hebben om in het pakket te kijken (en ook een zwijgplicht hebben) om het item terug naar de verzender te kunnen sturen.
Een verzender van "pikante" post zorgt over het algemeen dat het in een neutrale verpakking zit zonder dat uit de afzender blijkt waar het vandaan komt. Als dergelijke post niet bezorgd kan worden en terug moet worden gestuurd kan de bezorger zelfs uit de postbus/antwoordnummer/gewoon adres niet opmaken waar, of naar wie het precies terug gaat.