Hoe kan PostNL in 1 dag een pakket bezorgen van Den Helder naar Vaals?

Hoe werkt het logistieke proces van PostNL? Hoe kunnen ze een brief/pakket gepost in Den Helder binnen 1 dag leveren in Vaals?

Ik zie op de wikipedia pagina van PostNL dat er 18 pakketdepots zijn in Nederland. Als deze info klopt zijn ze (1) niet duidelijk verdeeld (b.v. voor Den Helder is de dichts bij zijnde Amsterdam, en je hebt ook Ridderkerk en Den Hoorn wat zeg 10 kilometer is).

Dus hoe gaat dit? Ik stuur een pakket van Den Helder naar Vaals. Op internet lees ik dat PostNL vanaf de depots gaat rijden om 01:00 uur (dit komt overeen met het feit dat grote webwinkels volgende dag kunnen leveren bij bestellingen voor 0:00). Dit betekent dat ze zeg hooguit 4 uur hebben (tot zeg 05:00) om iets door half Nederland te vervoeren. Er is namelijk ook nog tijd nodig om van depot (Sittard) lokaal te distributeren (Vaals).

Ik zie de volgende opties:

- Pakketten worden doorgestuurd naar dichtsbijzijnde depot op de route. Dus dan krijg je Den Helder -> Amsterdam -> Utrecht -> Den Bosch -> Son en Breugel -> Sittard -> Vaals. Dit lijkt me niet want dit gaat te traag want je moet alles uitladen, scannen en weer inladen.

- Vanuit ieder pakketdepot vertrekken er 18 transporten naar ieder depot. Dit lijkt me erg inefficient.

- Iets er tussenin. Er zijn een paar routes gedefineerd (van Noord Nederland naar Zuid, van West naar Oost). Transport rijdt deze route en laad razendsnel uit wat voor het depot is, en in wat voor het volgende depots is op de route.

Wie weet meer?

Weet jij het antwoord?

/2500

Er worden dagelijks meer dan 500.000 pakketten verzonden. Ik denk dat er wel vanuit elk sorteercentrum een vrachtauto naar elk ander sorteercentrum vertrekt. En soms wel meer dan 1 vrachtauto. Elk pakket wordt 1 keer gescand bij binnenkomst in het eerste sorteercentrum. Dan gaan er in 1 vrachtauto een lading pakketten naar een ander sorteercentrum, maar die zijn dan al per rolcontainer gesorteerd op bezorgregio. Bij het uitladen hoeft niet elk pakket opnieuw gescand te worden, maar kan direct een hele rolcontainer met pakketten voor 1 bezorgregio in een busje van de bezorger, of eerst een aantal rolcontainers van dezelfde regio in een andere vrachtauto naar een verdeeldepot, waar de bezorgers de pakketten van hun bezorggebied komen ophalen. De bezorger scant de pakketten pas weer, tussendoor worden er alleen rolcontainers (per stuk of per treintje) gescand. Bij pakket versturen met spoed is het zo dat je voor 17.00 uur het pakket moet afgeven en dat het de volgende dag om 10.00 uur bezorgd kan worden. Tussen 17.00 en 18.30 worden de pakket opgehaald bij de postkantoren en winkels. Vaak gaan die busjes en auto's eerst naar een verzameldepot, waar alles zonder te scannen wordt overgeladen op een grotere bus of vrachtauto die naar het sorteercentrum rijdt. 's Avonds worden nog pakketten van de webwinkels binnengebracht, rechtstreeks vanuit het magazijn. 's Avonds en 's nachts wordt alles gescand en gesorteerd in rolcontainers. 's Morgens vroeg vertrekken de eerste vrachtauto's op weg naar de andere sorteercentra en depots. Normale pakketten worden dan in de loop van de dag bij de klant bezorgd. Spoedpakketten worden direct in de eerste ronde rondgebracht. Daarna gaat de bezorger terug naar het depot om een volgende lading pakketten op te halen. Het kan gebeuren dat de bezorger dus 's morgens een spoedpakket bij de buren aflevert en pas in de middag langskomt met jouw pakketje. De sorteercentra zijn inderdaad niet evenredig (qua afstand) verdeeld over het land. Ten noorden van Zwolle is er alleen in Leeuwarden een sorteercentrum, maar er zijn wel allerlei depots van waaruit de bezorgers met hun busjes gaan rijden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100