Wat doen treinen bij dichte mist?

Rijden ze dan langzamer of minder?
De machinist ziet de seinen niet meer en ook de overgang pas op het laatste moment.

Als ze rijden lijkt het mij doodeng

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

Ze rijden, maar wat langzamer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de jaren vijftig is er in Nederland gewerkt aan de ontwikkeling van ATB, automatische treinbeïnvloeding. Toen op 8 januari 1962 twee treinen bij Harmelen met elkaar in botsing kwamen door het in de dichte mist niet opmerken van een geel sein door een van beide machinisten, werd de invoering van ATB versneld. Inmiddels is dit voltooid op alle belangrijke spoorlijnen en ook al weer verbeterd. ATB is een systeem dat waarschuwt en eventueel ingrijpt als de snelheid van de trein te hoog is. Als een trein dus door dichte mist een sein niet ziet, wordt de machinist door signalen gewaarschuwd en wordt (indien nodig) geremd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals al gezegd is er op de meeste plaatsen ATB, de enige plekken waar dit niet is, is op grote stations. Daar ligt de maximumsnelheid op 40 km/h, wat veilig is, ook bij mist.