Hoe werkt omreizen met de trein met een OV-chipkaart?

Met papieren kaartjes kun je de optie 'via' gebruiken als je van A via B naar C reist op één dag. Dat moet ook, want als je een kaartje Utrecht-Rotterdam koopt, en je stapt in de trein naar Amsterdam (om daarna verder te gaan naar Rotterdam), krijg je (terecht) problemen met de conducteur.

Maar met de OV-chipkaart check je in aan het begin van je reis, en check je uit op je eindbestemming. Het is niet de bedoeling om bij overstappen uit en weer in te checken. Dat lukt ook niet gemakkelijk, als je uitcheckt kun je namelijk niet meteen weer inchecken, dan krijg je de melding 'u bent al uitgecheckt'.

Moet je misschien wel uit- en weer inchecken bij een overstap als je omreist? Ik kan me bijna niet anders voorstellen, anders zou je een tour door het hele land kunnen maken voor een paar euro. Gewoon van Utrecht CS naar Utrecht Overvecht reizen via Heerlen.

Als je bij omreizen wel , hoe controleert de conducteur dan dat je dat ook doet? Hij ziet toch alleen of je ingecheckt bent?

Ben ik nou gek, of is dit een enorm gat in het systeem?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, ik moet Loenie hierboven echt gelijk geven! Maar helaas kan ik je geen antwoord op je vraag geven...

Het beste antwoord

"Reist u niet rechtstreeks van beging- naar eindpunt maar neemt u een omweg via een ander station? Checkt u dan uit en weer in op dit tussenstation."

http://www.ov-chipkaart.nl/faq/ -> OV-chipkaart en NS -> Overstappen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, dat bos had ik tussen de bomen niet gevonden. Op de site van de NS werd ik vooral doodgegooid met 1001 versies van het antwoord op de vraag 'hoe kan ik reizen op saldo aanvragen'. Voor eerlijke mensen die het ook echt doen is dit natuurlijk niet handig, wegens de vertraging tussen uitchecken en weer in kunnen checken. Je zal maar haast hebben. Hoe zou de NS voorkomen dat oneerlijke mensen die stap gewoon overslaan, dit valt toch niet te controleren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er vanaf, als jij op Utrecht Centraal incheckt en in de trein naar Den Haag zit, is daar niks mis mee. Als je niet uitcheckt en dan gecontroleerd wordt in de trein van Den Haag naar Rotterdam, ben je dus een zwartrijder. Een tijdje terug was er in een actualiteitenprogramma (op RTV Utrecht? ik weet het niet meer) iemand die liet zien dat hij ik meen van Amersfoort naar Utrecht reisde, niet uitcheckte, de stad in ging, en toen terugreisde naar een bijstation in Amersfoort, en daar uitcheckte. Effect: retourtje Utrecht voor de prijs Amersfoort Centraal - Amersfoort Vathorst of zo (veel minder geld uiteraard).
De conducteur bevestigde dat dat kon, maar over x tijd niet meer (misschien omdat ze dan overal poortjes neerzetten?) en dat in elk geval de duur van de treinreis beperkt is dus als je te laat uitcheckt heeft het systeem dat al gedaan en ben je je instaptarief kwijt (10 euro voor kortingskaarthouders, 20 euro voor gewone reizigers).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo beperkt is de duur van die treinreis niet, ik ben op weg naar mijn werk wel eens vergeten om uit te checken. Na een hele werkdag terug naar het station en alsnog uitgecheckt. Wel een kwartier moeten wachten voordat ik weer in kon checken voor de terugreis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal dan nog wel aangepast worden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hippo, je genoemde voorbeeld klopt niet. Nadat jij in Utrecht boodschappen hebt gedaan en weer in de trein zit richting Amersfoort, als je dan gecontroleerd wordt, dan ben je in overtreding. De conducteur kan zien waar je ingecheckt bent (Amersfoort) en zal jou vragen waar je vandaan komt (niet uit Amersfoort want je zit in de trein uit Utrecht). Dus dan krijg je een boete!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
honni: het voorbeeld klopte wel want zo deed de verslaggever het en de NS bevestigde het..
Misschien heb ik het niet helemaal goed onthouden, de truc zat 'm er in in elk geval in dat je het systeem kon laten denken dat je alleen het kleine deel van de reis had gemaakt.
Ik heb al zitten zoeken of ik het stuk terug kan vinden, maar tot nu toe niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben wel benieuwd!

Andere antwoorden (2)

Je kunt twee dingen doen.

Ofwel je koopt een papieren kaartje met een 'via'-optie, ofwel je koopt (aan het loket, ik meen dat dit niet bij de automaat kan) een 'Omrijbewijs'.

Toegevoegd na 6 minuten:

Misschien heet het geen Omrijbewijs, maar Omreisbewijs - dat kunnen ze je aan het loket wel vertellen.

Ik heb ooit zo'n ding gekocht toen ik een maandtrajectabonnement van A naar B had, maar bij een vriendin op bezoek ging, en daardoor eenmalig van B via C naar A terugreisde.
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat het omreizen betreft, als je van Den haag naar Amsterdam wil, en je reist over Utrecht, dan zal de conducteur je misschien vreemd aankijken, maar gezien de incheck-tijd en de tijd waarin hij je controleert kan hij zien dat je redelijk op schema ligt.
Doe je echter eerst boodschappen in Utrecht ZONDER uit- en later weer in te checken) en neem je een uur of wat later weer de trein in Utrecht naar Amsterdam, dan zal de conducteur dat zien en krijg je een boete.

Dus de correcte manier om VIA een plaats te reizen is, om daar uit te checken als je daar iets doet en weer in te checken als je je reis vervolgt, of....
niet uit te checken in die plaats en onmiddellijk de trein te nemen naar je einddoel.

Dan nog even het volgende: ALS je dus van plan bent om via een plaats te reizen omdat je daar iets wil doen (en dus moet uitchecken) dan is het voordeliger om dit NIET via OV te doen, maar via een kaartje. Dat is (iets) goedkoper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms is de wachttijd korter als je omreist. De treinreis Den Haag - Amsterdam duurt soms ruim een uur; over Utrecht 5 kwartier. Als je in Den Haag 20 minuten moet wachten op de volgende trein, mag je over Utrecht gaan.