waarom gebruiken ze geen kabelbaan voor openbaar vervoer?

dat is toch handig voor in een grote stad? gewoon overal overheen gaan en nergens hoeven te wachten. en geen rails nodig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
ze hebben in tokio geloof ik (een of andere drukke aziatische stad) een bus/tram ding verzonnen die zo groot is dat de gewone auto's eronder door kunnen rijden. Of anders gezegd die over de weg heen rijdt, maar zo hoog dat hij over de auto's heen kan. Het ding kan heel veel mensen vervoeren. Er zijn dan stoplichten voor de auto's voor het geval het ding de bocht om moet laatst documentaire over gezien, erg grappig, en veel handiger dan een kabelbaan :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dam moet de bestuurder goed naar beneden kijken om niemand plat te rijden.

Het beste antwoord

In Groningen is er een tijdje geleden sprake geweest dat er een kabelbaan zou gaan lopen vanaf een groot transferium buiten het centrum, naar de Grote Markt in het hartje van het centrum. Het plan zag er redelijk veelbelovend uit. Uiteindelijk is het afgeketst op vele bezwaren van binnenstad bewoners, die geen kebelbaan langs en over hun huizen wilden hebben. Dit zou natuurlijk enorm veel inkijk opleveren. Funest voor de privacy. De gemeente wilde niet al deze mensen gaan compenseren in verband met de torenhoge kosten.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is erg handig, maar het gaat erg langzaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gen rails nodig ?? Waar wou je die kabels dan aan hangen ? Hoe kom je op het hoogste punt waar de kabel begint, en hoe komt het karretje weer terug aan het beginpunt ??

Een kabelbaan is een buitengewoon nuttig vervoermiddel om mensen snel en efficiënt bovenop een berg te krijgen (of er weer vanaf) , maar voor gewoon stadvervoer zou je zelf ergens die kunstmatige bergen vandaan moeten halen en zien dat je er op of er af komt. Leuk bedacht dus, maar niet handig.

Enne, hij gaat dan wel zonder energieverspilling naar benéden, maar voor naar bóven heb je gewoon alle energie die je bespaard hebt weer hard nodig, hoor !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult dan veel op en uit stapsations nodig hebben en dat neemt veel plaats in beslag,zodat het andere verkeer niet meer kan plaats vinden. Verder is het traag en kost veel energie en denk eens aan het goederenvervoer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn er paar steden die daar meet uitpakken , voornamelijk onder de vorm van monorails (Wuppertal , Dortmund)
Nu ik denk niet dat het een echt succes is en het stadsgezicht wordt wel ontsiert.
Het wordt eigenlijk meer gezien als curiosum en als toeristische attractie dan als echt openbaar vervoer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een kabelbaan ... hoe zie je die oudjes op de stoeltjes springen... en als ze moeten uitstappen halverwege.. hoe wil je haltes maken..ergens in de lucht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat noemen ze een monorail hoor