Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je als je met de trein moet overstappen, die route volgen die de ns je voorschrijft? Of mag je ook een andere route nemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt. Daarnaast is het toegestaan
over een in tariefeenheden korter traject te reizen of over een traject waar minder behoeft te worden overgestapt. Met uitzondering van de in de Jaardienstregeling vermelde
gevallen geldt dat het vertrek- of aankomststation niet voorbij mag worden gereisd. (zie bron).

De meeste conducteurs zijn wel voor rede vatbaar, indien je een omweg neemt in geval van vertraging.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De NS schrijft officieel geen route voor. Je hebt dus nog enige vrijheid, maar de route moet wel logisch blijven.

Als je een treinkaartje van Zwolle naar Amsterdam koopt en je kiest er voor om niet over te stappen in Amersfoort, maar om door te reizen naar Utrecht en vanaf daar verder te reizen naar Amsterdam, dan is er geen probleem.

Ga je echter via Den Bosch dan is er wel een probleem en rij je zonder geldig vervoersbewijs. Je had in zo'n geval twee treinkaartjes of een dagkaart moeten kopen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Natuurlijk ben je vrij om tijdens een overstap in díe trein te stappen van je keuze. Bedenk wel dat de overstap welke de spoorwegen voorstellen; vaak wel de beste is met de minste reistijd en daardoor vertraging.

Toegevoegd na 43 seconden:
Met natuurlijk het feit dat je meer moet betalen voor een eventueel extra treinkaartje omdat je route te veel afwijkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe moet je ofwel de vlugste ofwel de kortste route volgen.
Maar ik schrijf wel in principe , ik weet niet hoe soepel men interpreteert
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe moet je een kaartje hebben dat geldig is voor het traject waarop je rijdt. Als je dus van Nijmegen naar Amsterdam gaat (rechtstreekse verbinding) en je zit in de trein van Den Bosch naar Breda, dan is dat niet goed. Tenzij NS zelf een omleiding heeft voorgesteld (bijv. wegens vertraging).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe moet je de voorgeschreven route nemen inderdaad. Als je echt wilt omrijden dan kan je een via kaartje Dus Amsterdam Amersfoort via Breda dan betaal je in ieder geval altijd genoeg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien ik reis met een functiebeperking,neem ik vaak de route die het minste overstap heeft.Dit leer je door ervaringen heen wel.Schrijf de routes op wat je reist,hoeveel je overstappen moest.Zo krijg je jou eigen spoorboekje...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding