Waarom is de tramverbinding tussen Hellevoetsluis en Spijkenisse opgeheven?

Was hier een speciale reden voor?
Aangezien ook nu nog steeds heel veel mensen van de ene naar de andere stad reizen. Had het niet handiger geweest om de tram te behouden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De streektram tussen Hellevoetsluis en Spijkenisse (en zo verder tot aan de Nieuwe Maas in Rotterdam!) is opgeheven om dezelfde redenen die eerder ook bij andere Nederlandse streektrams de doorslag gegeven hadden. Er was (behalve wellicht de invloed van de Watersnoodramp en de Deltawerken, zie in ‘reactie’) niet echt sprake van een speciale reden, het was vooral de tijdgeest van toen, en achteraf kunnen we inderdaad concluderen dat het tot op zekere hoogte de waan van de dag gebleken is!

In de jaren vijftig en zestig hebben alle streektrams in Nederland het onderspit hebben moeten delven, op één na: de buitenlijn 1 van de HTM is blijven rijden tussen Den Haag en Delft.

In de jaren rond de Tweede Wereldoorlog leidde eerst de opkomst van de autobus en later het toegenomen autobezit tot minder vraag naar openbaar vervoer. De oliecrises moesten nog komen en dat men soms in de file terechtkwam deerde toen nog niet zo. Dan legde je toch gewoon meer asfalt?

Minder openbaar vervoer dus.
Op de korte termijn lijkt het vervangen van trams door bussen dan vaak een aantrekkelijke keuze. Als er achterstand is in het onderhoud van de infrastructuur moet je soms ineens een flink bedrag aan vernieuwing van de trambaan besteden. Hetzelfde kan gelden voor het rollend materieel: dat heeft een veel langere levensduur dan autobussen, maar op een gegeven moment moet je gaan vernieuwen en dán kost het ineens veel geld.
Bij busvervoer leun je op de wegen die tóch wel worden aangelegd, zeker bij grote woningbouwprojecten, dus je kunt snel nieuwe woongebieden gaan bedienen. En autobussen kun je zó uit de catalogus bestellen.
En als je de trambaan opheft, heb je meteen ruimte om de weg te verbreden.

Deze ontwikkeling is in de meeste buitenlanden ook zichtbaar geworden. Slechts hier en daar zijn streektrams blijven rijden; de uitzonderingen die de regel bevestigden.

Intussen is dat beleid op termijn niet zaligmakend gebleken.
In binnen- en buitenland zie je trams in het algemeen een comeback beleven, en streektrams zijn ook niet langer taboe, al is de beslissing niet snel genomen om er ook echt een aan te leggen. Soms groeien voorstadlijnen eindeloos door, maar ook zie je hier en daar regionale spoorlijnen omgebouwd worden tot streektram: de Zoetermeerlijn, de Hofpleinlijn Rotterdam – Den Haag en de lijn Hoek van Holland – Rotterdam zijn of worden RandstadRail.
Het Rotterdamse metronet kent trouwens al langere tijd diverse vrij lange uitlopers naar alle windrichtingen.
Bordensteker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
De tramlijn Hellevoetsluis – Spijkenisse – Rotterdam had trouwens een soort interregionaal belang: het was tot aan de aanleg van de Deltawerken een ruggegraat van de verbinding met de Zeeuwse en Zuidhollandse Eilanden. Vanuit Hellevoetsluis (en ook vanuit Numansdorp) waren er meerdere veerverbindingen waar dan op de eilanden weer stoomtrams op aansloten.
Naast stoomtrams reden er dieseltrams. Men ging met zijn tijd mee. Maar door de watersnoodramp van 1953 was de vervanging van tram door bus al versneld. Dat kan, samen met het vooruitzicht op de effecten van de Deltawerken (waardoor de autobussen ineens door konden gaan rijden naar de eilanden zelf) de opheffing van dit trambedrijf nog wat bespoedigd hebben. http://www.nicospilt.com/index_RTM.htm
http://nl.trams.wikia.com/wiki/Rotterdamsche_Tramweg_Maatschappij

Andere antwoorden (1)

De tramlijn Spijkenisse - Hellevoetsluis werd op 14 februari 1966 in een vliegende sneeuwstorm als laatste Nederlandse streektram opgeheven. Het toenemend autobezit en het feit dat de aandelen van de RTM (Rotterdamsche Tramweg Maatschappij) overgegaan waren via de gemeente Rotterdam naar de NS (Nederlandse Spoorwegen) - die helemaal niets van interlokale trams moesten hebben - zorgden ervoor dat de tramdiensten vervangen werden door busdiensten. Na 68 jaar kwam er in 1966 een eind aan de smalspoortramwegexploitatie en was de RTM een busmaatschappij geworden.
Amadea