Hoe werkt overstappen in de bus met een OV chipkaart?

Als ik met een strippenkaart reis moet ik een start tarief betalen. In mijn geval moet ik van Noordwijkerhout naar Leiden, hiervoor stap ik op bus 57 en dit kost mij 5 strippen. Nu moet ik in Leiden nog een keer overstappen op bus 13 en blijf in Leiden, volgens mij hoef ik hier niet opnieuw voor te laten stempelen. Maar als ik nu met de ov chipkaart rijdt, moet ik mij eerst bij de 57 uitchecken en vervolgens weer bij de 13 inchecken, kost dit mij dat niet weer een start tarief?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Als je binnen een bepaalde tijd (zo uit mijn hoofd een uur?) uit- en weer incheckt, zou dat herkend moeten worden als overstap, waarbij je niet opnieuw het starttarief betaalt.

Het apparaat geeft dat ook aan (met 'geldige overstap' of een dergelijke melding), je zou het dus een keer kunnen uitproberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Sjors86;

Zoals ik het heb begrepen komt het erop neer dat OV-reizen waarbij je strippenkaart en chipkaart gebruikt altijd meer gaan kosten. Er zijn wel mogelijkheden om teveel gechipte bedragen terug te krijgen, maar daarvoor moet je hebben doorgeleerd in de OV-kunde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je binnen 20minuten na het uitchecken weer inchecked op een soortgelijk vervoer (dus niet de trein), maar bus, metro of tram. Dan hoe je niet meer het starttarief opnieuw te betalen.

Op het app (van de tram in Amsterdam) zie je dan "overstap succesvol" of iets dergelijks.