Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik mijn zelf betaalde reis laten declareren bij DUO?

Ik ben mijn OV kaart verloren en kan geen anonieme OV kaart krijgen. Is het nu mogelijk dat ik het geld van mijn reis, die ik met mijn bankpas heb gekocht, kan laten declareren bij DUO want ik zit nu zonder Studentenreisproduct.

Inekez1
11 maanden geleden
Waarom kun je geen anonieme OV kaart krijgen? Als er geen verkooppunt bij jou in de buurt is, moet je of eerst op eigen gelegenheid (= eigen kosten) naar een verkooppunt gaan. Dat is een treinstation of een winkel met OV servicepunt. Je kunt de anonieme kaart ook online bestellen. Dan duurt het een paar dagen voor je die per post ontvangt. Dus dat heeft niet zoveel zin als je na een paar dagen je vervangende OV kaart voor studentenreisproduct krijgt. Bovendien moet je dan met die kaart alsnog naar een servicepunt om je tijdelijke studentenreisproduct erop te activeren. Op de servicepuntenzoeker kun je vinden waar in jouw omgeving je een anonieme OV kaart kunt kopen. Die kaart kost 7,50 euro en die kosten kun je ook niet declareren bij DUO. https://www.ov-chipkaart.nl/servicepuntenzoeker
tinus1969
11 maanden geleden
Zo tez ien niet https://www.studentenreisproduct.nl/ik-ben-een-reizende-student/vervangen/ov-chipkaart-is-gestolen-kwijt/#:~:text=Vraag%20direct%20een%20vervangende%20OV,chip%20een%20vervangende%20kaart%20aanvragen.
tinus1969
11 maanden geleden
https://www.studentenreisproduct.nl/ik-ben-een-reizende-student/declareren/
Zegt heel duidelijk:
"Heb je reiskosten gemaakt doordat je buiten je schuld niet (tijdig) gebruik hebt kunnen maken van het studentenreisproduct én is einddatum van de periode waarover je declareert korter dan 4 weken geleden? Dan kun je een declaratieverzoek indienen."
Er staat buiten 'buiten je eigen schuld'. Je kunt het dus proberen, maar ik vrees dat dit eigen schuld is.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

In de meeste gevallen kun je reizen die je zelf hebt betaald niet declareren bij DUO. DUO vergoedt meestal alleen kosten die verband houden met je studie, zoals reiskosten voor je studiefinanciering of kosten voor schoolreizen die specifiek door de onderwijsinstelling worden vergoed.

Soms zijn er speciale regelingen voor studenten die lange ritten maken naar hun onderwijsinstelling. Hiervoor moet je meestal aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals een minimumafstand.

Het is een goed idee om contact op te nemen met DUO of je studiebegeleider voor meer informatie over jouw specifieke situatie en of er mogelijkheden zijn om iets terug te krijgen.

Wie van jullie heeft ervaring met het declareren van reiskosten bij DUO? Welke tips of trucs hebben jullie om dat proces makkelijker te maken?
(Lees meer...)
11 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing