Waarom kun je de bedieningsknoppen van een personenlift alleen aanzetten en nooit uitzetten?

Zou veel logischer zijn toch? Zodra je per ongeluk op de verkeerde verdieping drukt of even vergist, dan kun je nog makkelijk corrigeren. Dat scheelt weer tijd, namelijk deuren open, wachten, deuren dicht.

Toegevoegd na 14 uur:
Excuses, misschien had ik nog duidelijker moeten zijn: ik bedoel niet stilzetten (allesbehalve dat). Ik bedoel dat wanneer je op zo een knopje drukt (vaak wordt die dan verlicht), dat je hem dan snel weer uit kunt drukken (voordat de lift in beweging komt nog), omdat je per ongeluk een verkeerde verdieping hebt aangetoetst.

Dus tijdens bewegen lijkt me logisch, maar een mogelijkheid om te corrigeren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Een lift is er niet op ingesteld om op een 'vrij' punt te stoppen. De schacht en de (veiligheids)constructie zijn er niet op berekend om tijdens de rit ook af te moeten remmen. Als een lift nu stil komt te staan tussen twee verdiepingen slaat er in de meeste gevallen een rem vast welke ervoor zorgt dat de lift niet meer naar beneden kan vallen. De motor moet dan gereset worden en eventueel moet de lift zelf weer naar de dichtstbijzijnde verdieping getornt worden om weer op 'niveau' te komen.

Tevens zou het niet handig zijn dat iedereen willekeurig de lift stil zet. Omdat het A: onnodige slijtage aan de kabels en de motor teweeg brengt, en B: Als jij op de bovenste etage van een gebouw op de lift wacht, en iemand anders vergist zich steeds, of anderen nemen voorrang door op ondergelegen etages steeds weer eerst de lift naar beneden te laten gaan, sta je wel erg lang te wachten.
Om maar te zwijgen van de kinderen die de lift op dat moment als een geweldig speeltje ontdekken. ;)

Om het even leuk te zeggen: Aan het einde van de rit duurt het wachten langer ;)

Toegevoegd na 5 minuten:
Een kleine uitbreiding; In panden waar de ruimte beperkt is, of geen plaats voor de machinekamer, kan een zogenaamde 'plateaulift' gebouwd worden. Deze lift kan je wel op elk punt stoppen en weer naar beneden laten gaan.
Maar deze liften gaan van zichzelf al zo tergend langzaam dat ook dat geen oplossing zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat er een andere reden is. In een gebouw waar ik administrateur was waren Otis liften, die gewoon overal konden stoppen. Een keer in al die jaren heeft een man de lift stopgezet en zich vergrepen aan de meereizende dame. We hebben toen direct de knopjes laten diasabelen. In de nieuwe liften zitten deze knopjes er niet meer in. Bovendien moet je niet denken aan de baldadigheid van sommige mensen. Alleen daarom als is de override mode al beveiligd met een sleutel.