Kan ik zonder te activeren mijn ov kaart gebruiken in de bus?

Het is vandaag zondag en we ons is geen winkel die de ov-kaart kan op waarderen of activeren met je nieuwe kaart dus wat moet ik dan doen kan ik dan meteen met de bus reizen en dan bij de NS station alsnog activeren?

een jaar geleden
1.5K
Amadea
een jaar geleden
Meestal werkt dat ook zo bij een digitale cadeaubon. Die moet je eerst activeren voordat er iets mee gekocht kan worden. Er wordt dan pas een link gelegd tussen de kaart en de persoon die 'm gaat gebruiken.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Waarom niet klantenservice bellen in zo'n geval?

Antwoorden (2)

Helaas, je moet nu voor de busreis een los vervoersbewijs kopen. Een OV-Chipkaart moet echt eerst geladen zijn voordat deze gebruikt kan worden.
Amadea
een jaar geleden
Het ligt eraan heb je de ov chipkaart gekocht bij een winkel of online
Er is nog een andere manier om uw OV-chipkaart te activeren. Heeft u nog geen OV-chipkaart? Bij OV-chipkaart-kopen.nl kunt u simpelweg bestellen en wordt uw OV-chipkaart voor u geactiveerd. De NS-reisklasse van uw keuze wordt dan al op uw OV-chipkaart gezet. Eenvoudig, gemakkelijk en betrouwbaar. U krijgt de OV-chipkaart geactiveerd thuisbezorgd.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
Snap de min niet als je de kaart hebt gekocht bij ov online ka je hem direct gebruiken in de bus of trein hij laat dan direct het saldo
Inekez1
een jaar geleden
Als vraagsteller een geactiveerde kaart met saldo had gekocht, dan had hij/zij hier de vraag niet gesteld. Vraagsteller heeft blijkbaar een nieuwe kaart die nog niet is geactiveerd en die vandaag gebruikt moet worden. Informatie over een geactiveerde kaart online bestellen is dus niet relevant om dit probleem vandaag op te lossen. Vraag is: hoe nu (vandaag) te reizen met de bus met een niet-geactiveerde ov-chipkaart. Daar is maar 1 antwoord op en dat heeft Amadea gegeven: los kaartje kopen in de bus.
ronron1212
een jaar geleden
De kaart hoeft geen saldo te hebben om geactiveerd te zijn bij eerste gebruik laadt hij automatisch op
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Als je een niet geactiveerde kaart hebt en je weet dat je vandaag op pad moet en je weet dat alle winkels gesloten zijn, waarom regel je die activatie dan niet vooraf?
Inekez1
een jaar geleden
"bij eerste gebruik laadt hij automatisch op"
Niet bij een anonieme kaart.
En bij een persoonlijke kaart alleen als je dat van te voren hebt geregeld. Dus ofwel heb je dat bij de aanvraag van je kaart al meteen geregeld (en dan had vraagsteller deze vraag hier niet hoeven stellen, dus dat is kennelijk niet geregeld). Ofwel regel je dat achteraf online. MAAR: dan moet je alsnog eerst langs een oplaadautomaat om het automatisch opladen daadwerkelijk AAN te zetten. En die automaat is er dus niet. Voor vraagsteller is dat dus geen oplossing. https://www.ov-chipkaart.nl/vragen-en-antwoorden/hoe-werkt-automatisch-opladen.htm
ronron1212
een jaar geleden
@Inekez1 dat denk jij maar je weet het niet. De vraagsteller kan het ook misschien niet weten vandaar de vraag jij verondersteld maar wat.
Inekez1
een jaar geleden
Ja, ik veronderstel iets op basis van wat er staat in de vraag. Als je nou had geantwoord: je kunt met je ov-kaart alleen direct reizen in de bus als je meteen bij het kopen of bestellen van de kaart al saldo erop hebt laten zetten, of meteen bij bestelling al hebt aangegeven dat je automatisch wil opwaarderen bij gebruik. Dan had je een goed antwoord gegeven en van mij een plusje gekregen. Maar dat is niet jouw antwoord, pas als ik in reacties aangeef wat er niet klopt, kom je stukje bij beetje met de oplossing. Misschien was je gedachte wel juist toen je het antwoord gaf, maar de tekst die je in je antwoord hebt staat maakt dat absoluut niet duidelijk. Integendeel, je knipt-en-plakt informatie over een NS-abonnement, terwijl de vraag gaat over reizen in de bus. Dus is het geen goed antwoord.
ronron1212
een jaar geleden
Er hoeft geen saldodirect op de kaart te worden gezet dat gebeurt bij het instappen bij de inlog je moet de kaart alleen wel online kopen bij de ov lees me link @Inekez1