Wie bepaalt busroutes?

Busdiensten worden uitgevoerd door OV-bedrijven, maar de bushokjes bij de haltes zijn van de provincie of gemeente. Wie bepaalt dan de route van een buslijn, en specifiek waar de haltes komen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.2K
DeGelderseTrucker
3 jaar geleden
Waarschijnlijk ligt de bouw van bushaltes aan hoeveel mensen er rondom de bushalte wonen als die wordt gebouwd. De route weet ik niet zeker maar dat zal vaak liggen aan wat het handigste is , en wat voor soort bus het is, snelbuslijn, een gewone buslijn, want een snelbuslijn gaat zoveel mogelijk rechtstreeks van station naar station, een gewone buslijn gaat langs meer plekken op.

Antwoorden (1)

Formeel gezien gaan hier de provincie en de stadsregio over, wat betreft hun bevoegdheid van opdrachtgever van de vervoerbedrijven. In de voorwaardenscheppende sfeer zijn juist weer heel veel raakvlakken tussen gemeenten en openbaar vervoer. Denk alleen maar aan het feit dat het merendeel van de bushaltes in Nederland – in totaal zijn het er 45.000 – beheerd worden door gemeenten. Gemeenten zijn daarnaast verantwoordelijk voor belangrijke ruimtelijke plannen en voor en aanleg van busstroken en busbanen in de gemeente en dus medebepalend voor de route.