Wat doe je als je uit een bus wil stappen?

Hoewel ik me realiseer dat het een nogal onnozele vraag is, denk ik dat ik toch echt even jullie hulp nodig heb :) Morgenmiddag moet ik voor het eerst de bus nemen, en aangezien ik zo goed als nul weet over het hoe en wat, vraag ik me af hoe het precies werkt wanneer je er weer uit wil stappen. Ik heb het een en ander gelezen over een stopknop die je in moet drukken als je er bij de volgende halte uit wil: is dat nog altijd zo? En waar zit die dan precies? Of werkt het ondertussen alweer anders? En zijn er nog andere belangrijke dingen waar ik aan moet denken? Bij voorbaat heel veel dank!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
17.1K

Antwoorden (2)

De stopknop.bestaat nog steeds. Tijdig indrukken voor de halte. Voorin instappen, achteraan uitstappen. Niet roken. Niet spreken met de bestuurder en voor de streep geen staanplaatsen.

Inchecken met de ov-chipkaart als je instapt, uitchecken als je uitstapt. Niet te vroeg uitchecken, anders reis je zwart.

Mondkapje op in de bus.

En opstaan voor iemand misstaat niemand :-)
Computoon
3 jaar geleden
vraagBraak1
3 jaar geleden
+1
Vanwege corona stap je in de meeste bussen nu achterin in. Bij het in en uit stappen roep ik de bestuurder altijd vrolijk gedag en krijg ook altijd vrolijk antwoord, maar niet iedereen doet dat dus geen verplichting. Alleen maar leuk :).
In veel bussen moet je de achteruitgang in. De chauffeur komt dan niet in contact met de passagiers. Je moet dus zelf je kaartje scannen bij de achteruitgang waar je instapt.
Het is allemaal niet zo ingewikkeld, als je maar niet vergeet bij het verlaten van de bus opnieuw de kaart voor de scanner te houden, dan wordt de ritprijs van je kaartje afgeschreven.
De stopknoppen zitten bij iedere rij stoelen, links en rechts. Je kunt ze niet missen.