Op welke manier is het voor een 16-jarige scholier het goedkoopste reizen van Deurne naar Venlo?

Heeft een 16-jarige ergens recht op vergoeding of tegemoetkoming? Zijn er jaar- of meerdere maandabonnementen?

Toegevoegd na 1 dag:
Het is een reis met de trein bedoeld.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Als minderjarige scholier heb je helaas geen recht op tegemoetkoming of vergoeding, tenzij je in Limburg woont volgens de GBA. De provincie Limburg geeft Limburgse scholieren wel de kans om de opleiding te volgen die ze willen zonder die te moeten laten gaan vanwege de reiskosten.
Nu weet ik niet of je in Venlo of Deurne woont, maar als je in Venlo woont zit je dus goed, als het Deurne is, ja, sorry, maar dan heb je in feite pech, want de provincie Brabant is blijkbaar niet zo ingenomen met haar scholieren.

De NS heeft verschillende kortingsmogelijkheden, waarvan deze twee de goedkoopste zijn.
Een Traject Vrij abonnement Deurne-Venlo bij de NS kost € 183,80 per maand, en dan reis je vrij op het traject Deurne-Venlo en in daluren met 40% korting buiten het traject.
Je kan ook kiezen voor een Altijd Voordeel abonnement, dan krijg je in de spits 20% korting en daarbuiten 40%. Als je kind normale schooltijden heeft zal hij vooral in de spits reizen. En retour kost dan € 9,20. Doe je dat voor een hele week en dan 4 weken in de maand (ongeveer) dan kom je uit op € 184 voor het traject Deurne-Venlo.

Misschien is wat Paulus28 zegt wel de beste oplossing. Of een combinatie van een paar keer per week met de trein en een paar keer met de fiets. Ik moest vroeger ook altijd 14 mijl fietsen om op school te komen. En 's middags ook weer terug.

Hieronder de gehele reiskostenregeling van de provincie Limburg.

Toegevoegd na 9 minuten:
Oja, je kan ook bij de DUO (Studiefinanciering) eventueel een tegemoetkoming aanvragen. Deze is wel inkomensafhankelijk. Zie bron 2.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gally93, bedankt voor je reactie. Iets in die richting had ik ook al gevonden. Ik had inderdaad al gedacht aan een Traject Vrij abonnement maar was benieuwd of iemand nog een andere optie wist. Schijnbaar kan het dus niet goedkoper. Nogmaals bedankt.