Ik heb een ov begegleiderspas kan je die ook in de 1e klas gebruiken?

Ik ben een 2e klas reiziger maar heb 2 dagkaartjes 1e klas gekregen om 2 dagen door heel Nederland te reizen met de trein. Nu heb ik een ov begeleiderskaart maar hoorde dat die alleen geldig is met een 2e klas kaartje. Dat vind ik vreemd daar ik in 1e klas geval ook een geldig vervoersbewijs heb. Ben benieuwd of iemand dat weet? Ik kan het ook nergens lezen dat je perse 2e klas moet reizen

5 jaar geleden
2.8K
ronron1212
5 jaar geleden
Wat bedoel je nu je hebt twee geldige 1e klas kaartjes wat heb je dan met je begeleiderspas?
Amadea
5 jaar geleden
Nee, dat klopt niet. De begeleider reist mee met de persoon die begeleiding nodig heeft in de klas waar dié persoon een geldig vervoersbewijs voor heeft. Dus als bijvoorbeeld de rolstoeler een kaartje eerste klas heeft dan ga jij met jouw begeleiderspas ook in de eerste klas reizen. Je moet de reis altijd geheel samen maken.
Inekez1
5 jaar geleden
Wat Amadea zegt klopt. De verwarring is misschien ontstaan omdat op internationale treinen andere regels kunnen gelden en omdat sommige treinen alleen in de 2e klasse speciale rolstoelplaatsen hebben. Ben je afhankelijk van een rolstoel, dan kun je in die trein dus niet in de 1e klasse reizen. Je mag natuurlijk altijd met een 1e klasse kaartje reizen in de 2e klasse. De begeleider reist met de begeleiderskaart altijd met jou mee, ongeacht waar jij zit of welk kaartje jij hebt.

Antwoorden (1)

Een treinkaartje 1e klas is een treinkaartje 1e klas. Dat heeft niets met een begeleiderspas te maken. Die heb je helemaal niet nodig.