Zit er een gedachte achter de route van treinen bij stations op enkel spoor?

Ik reis al jaren met de trein op het traject Zwolle - Enschede en stap op en af bij station Heino. Dit is een enkel spoor en in Heino kruisen de treinen elkaar.
Zolang ik me kan herinneren gaat de trein uit de richting Zwolle rechtdoor en neemt de trein uit de richting Enschede voor het station de wissel en gaat na het station terug op het hoofdspoor zodat ze langs elkaar kunnen.

Ik vroeg me af of er een gedachte achter deze keuze zit of dat bij de aanleg van dit traject willekeurig is besloten dat de trein uit Zwolle rechtdoor gaat en de trein uit Raalte de wissels neemt?

Weet jij het antwoord?

/2500

De grootste “tros” reizigers waar het reizigersoverpad (dat de in- en uitgang van het middenperron is) mee te maken krijgt is er steeds ná de aankomst van een trein. Uitstappende reizigers lopen in groep, en reizigers die de trein willen nemen, komen individueel het perron oplopen. Door het overpad te berijden net voor het stoppen, hebben de uitgestapte reizigers er daarna geen last van. Het is daardoor praktischer om het reizigersoverpad alleen door treinen komend vanuit Enschede te laten berijden die ná het overpad stoppen, want dan gaan de slagbomen alleen dicht kort voor de aankomst van die trein. En na het openen van de slagbomen kan ook de late reiziger nog steeds de vlak bij het overpad gestopte trein halen. Anders gezegd: een op dat zijspoor gestopte trein _uit Zwolle_ kan nooit zonder de juist uitgestapte reizigers te hinderen vlot vertrekken, want dan is net een hele stroom van reizigers van het perron af aan het oversteken naar het “stationsplein” met fietsenstalling en parkeerplaatsen voor auto’s. Sterker nog: de trein uit Enschede náár Zwolle is intussen ook vanaf het enkelspoor binnengelopen, en juist daardoor kan nu de trein die uit Zwolle gekomen was naar het enkelspoor vertrekken, en dús moeten de slagbomen sluiten, en staan in zo’n situatie de uitstappers van twéé treinen te wachten tot de trein uit Zwolle vertrokken is. Dat kan er dan zó uitzien: https://i.ytimg.com/vi/AadX6BKrqMU/maxresdefault.jpg . Het overpad is naar links maar de gesloten slagboom is onzichtbaar achter de zwarte paal dicht bij de camera. Zónder al die wachtende mensen ziet het er zó uit: http://www.fairriqh.nl/stations/Treinstations%20Overijssel/slides/Station%20Heino%20-%20Uitkijk%20Spoorlijn%202013.JPG En vanaf de andere kant is dit het beeld: https://i.ytimg.com/vi/_GPZskNQL-o/maxresdefault.jpg In Raalte is de situatie van het perron-overpad gespiegeld, en daar rijden ze (dus) standaard juist over het linkerspoor van het korte stukje met dubbelspoor: het overpad wordt ook daar bereden door de trein die er net overheen aan het perron kan stoppen. Met ander woorden: er zit inderdaad een bepaalde gedachte achter hoe de treinen de perronsporen van zo’n station met een kort stukje dubbelspoor berijden.

ProRail laat, net als op de weg, de trein zo veel mogelijk rechts rijden. In Heino is dit dus de trein naar Enschede op het "zijspoor" en de trein naar Zwolle rechtdoor.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100