Als we Schiphol niet op tijd bereiken wegens een ongeluk op het spoor en vlucht missen, wat te doen?

De trein moest wegens een ongeluk op een overgang terug naar Groningen. Het was net gebeurd. Maar we haalden onze vlucht niet.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.9K
Castle
5 jaar geleden
Heb je een reis- en annuleringsverzekering? Misschien dat er iets in de voorwaarden staat?

Antwoorden (3)

Dan ben je overgeleverd aan de goodwill van de airline; in prinicipe je bent zelf verantwoordelijk om op tijd te komen. Dus het is aan hen of ze je ergens mee tegemoet komen of dat je een volledig nieuw ticket moet kopen.
Als je te laat dreigt te komen kan zou ik proberen de airline te benaderen en de situatie voorleggen (bellen; niet mailen of appen). Voor vertrek van de vlucht kunnen we wellicht iets meer voor je doen omdat ze je dan kunnen omboeken en de stoelen op je oorspronkelijke vlucht nog aan iemand anders toewijzen.
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Precies. Heb dit zelf ook twee keer gehad en werd gratis op een volgende vlucht gezet een paar uur later. Maatschappijen, zeker de goede zoals KLM, denken echt wel aan de klanttevredenheid als dat past.
Alleen wanneer het treinkaartje naar Schiphol onderdeel is van de hele vlucht of vakantie heb je recht op een vergoeding. Dus als het retourtje per trein naar en van Schiphol bij de boeking inbegrepen is.

Ook een standaard dekking van een reisverzekering levert je niets op. Maar heb je gekozen voor de allrisk module, dan kun je een deel van de complete reissom terugkrijgen. Deze module houdt in dat de annuleringsverzekering in dit geval 75 procent van de reissom uitkeert. Van dat bedrag zou je dan een nieuw vliegticket kunnen boeken bijvoorbeeld.

Het algemene advies is: nog eerder van huis gaan, hou rekening met vertragingen. Zorg dat je drie uur voor vertrek op de luchthaven bent. Dat geldt ook voor automobilisten. Hou rekening met pech.
Amadea
5 jaar geleden
Vlucht gemist door eigen fout?

Eigen schuld, dikke bult. Dit mag je letterlijk nemen als het aankomt op gemiste vluchten. Wanneer je een vlucht mist door je ‘eigen schuld’, is hier niets aan te doen en zal je op eigen kosten een nieuw ticket moeten kopen. Meerdere wekkers zetten is dus de boodschap! Máár dit geldt ook wanneer je te laat op de luchthaven bent door omstandigheden waar je zelf niet aan kon doen, zoals een vertraagde trein of file. Best vervelend, maar daarom is het dus zo belangrijk om ruim op tijd naar de luchthaven te vertrekken.