Mag ik een andere naam op mijn OV?

Hallo ik heb een vraagje,

Ik heb natuurlijk de achternaam van de vader en dat wil ik niet omdat hij me heel erg veel pijn heeft gedaan. Dus ik plak de achternaam van mijn moeder overal achter met een streepje dus:
Mary Ablon-Leclerc

Officieel heet ik:
Mary Ablon en zo staat dat ook op mijn ID kaart.
Nu wil ik weten of ik een boete kan krijgen als ik op mijn studentenov deze naam gebruik:
Mary Ablon-Leclerc want zo staat het niet op mijn ID

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.4K
tinus1969
5 jaar geleden
Voor zover ik weet het gebruik van een andere dan je 'echte naam' op officieel documenten fraude. Die documenten zijn dan officieel ongeldig.
Dus een andere naam op je OV = ongeldig OV = zwartrijden = boete. Andere naam op je diploma = ongeldig diploma.

Antwoorden (1)

w meisjesnaam te staan. Stel dat je ooit trouwt met een man en zijn achternaam aanneemt, blijft het nog Ablon. Vaak staat er dan wel bij: echtgenote van..... De ov chipkaart luistert niet zo nauw. Het betreft wel een persoonlijke ov chipkaart, met pasfoto, maar velen gebruiken de achternaam van hun partner. Indien er dan een scheiding plaatsvindt, willen ze hun meisjesnaam weer gebruiken. Dit mag allemaal. Verder zijn er ook gevallen bekent van verkeerde spelling van de achternaam. In principe wordt hier ook niks mee gedaan. Kortom, plak gewoon moeders naam erachter. Komen de links: https://community.ns.nl/abonnementen-2/achternaam-wijzigen-17894 https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/verkeerde-achternaam-ov-chipkaart-36400
Ik ben een beetje aan het knoeien.
Maar ervoor had ik iets geschreven:
Op jouw id, paspoort, diploma komt jouw meisjesnaam te staan.
Toegevoegd op 16 januari 2019 20:02: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+Tweede achternaam (achternaam van je moeder) gekoppeld aan je geboortenaam op je Ov-kaart is geen bezwaar. De goede foto moet erop staan en die moet minstens lijken op de foto op je ID-kaart. Er zijn zelfs legio Ov-kaarten afgegeven met een verkeerd gespelde achternaam, of een bewust anders gespelde achternaam. Reizigers laten het zo, want verbeteren is niet gratis.
Een Ov-kaart is geen identificatiebewijs en een treincontroleur mag ook niet zomaar vragen naar je ID-kaart.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt JoanDArc, jij snapt het tenminste ook.