Mag je bij een traject abonnement NS overstappen van intercity naar stoptrein?

Stel je wilt van A naar B met de trein. Die route kan helemaal met de intercity. Maar je kunt ook halverwege overstappen op een stoptrein in C en dan in B aankomen. Het abonnement is geldig van A naar B, maar mag dan ook in C worden overgestapt in een stoptrein. Er is zonder abonnement wel een klein prijsverschil, zou dat toch wat uitmaken?

5 jaar geleden
1.9K
Amadea
5 jaar geleden
Alleen als C zich op de rechtstreekse route tússen A en B bevindt en het traject C-B eveneens door NS wordt verzorgd.
Bordensteker
5 jaar geleden
@erotisi Ik denk dat je hier toch even man en paard moet noemen. In elk geval de reisweg. Want waarop baseer je: “Er is zonder abonnement wel een klein prijsverschil, zou dat toch wat uitmaken?”
Uiteraard betaal je als je de twee gedeelten apart berekent twee maal het opstaptarief. Misschien is dat hier het verschil?
erotisi
5 jaar geleden
Dat zou het kunnen zijn natuurlijk, dat het opstaptarief tweemaal wordt berekend.....

Antwoorden (1)

Als ik het voorbeeld goed begrijp (= C ligt op het traject tussen A en B) mag dat mits... dit ook een gebruikelijke reisweg is voor de eindbestemming. De gebruikelijke reisweg is in de regel de kortste in reisduur.

Wat bijv. niet mag: je hebt een trajectabonnement Eindhoven-'s-Hertogenbosch. In Eindhoven stap je in de sprinter en je stapt uit in Boxtel. Vervolgens reis je met een andere sprinter naar Tilburg en vervolgens met de intercity naar 's-Hertogenbosch. Dat is geen gebruikelijke reisweg voor het traject Eindhoven-'s-Hertogenbosch.
Maar zolang alle stations op hetzelfde traject in dezelfde reisrichting liggen, mag je onderweg zo vaak uit- en overstappen als je wil. Als de hele reis met NS wordt gemaakt, hoef je alleen in te checken op station A en uit te checken op station B.
Toegevoegd op 28 juli 2018 17:01: tekst
Computoon