Moet je officieel een treinkaartje hebben om het treinperron te gebruiken?

Een collega zei gisteren dat je officieel een treinkaartje moet hebben om gebruik te maken van het perron. Maar je mag toch ook van het perron/station gebruik maken als je niet met de trein gaat reizen? Bijvoorbeeld als 'doorsteek' (ik loop er vaak doorheen richting centrum), om mensen uit te zwaaien, of om iets te eten of drinken te kopen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K
Amadea
10 jaar geleden
Vroeger in Amsterdam moesten wij dan een perronkaartje kopen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Het staat meestal op bordjes aangegeven: "bij het betreden van het perron dient u in bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs", of iets van die strekking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon inchecken met je OV-chipkaart , dan heb je een geldig vervoersbewijs. Bij het verlaten van het station weer uitchecken. Kost €0,00.
Powergen
10 jaar geleden
@vdijken, moet je wel een OV-chipkaart hebben die is geactiveerd bij de NS. Anders heb je er ook niks aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@powergen is ook 3 sec werk..
Amadea
10 jaar geleden
Dan moet er toch ook een tegoed van minstens 20 euro op staan? Toch wel even wat meer werk dus, bij die automaat!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om activeren niet om saldo.
En dan nog 20 euro erop zetten is ook 10 sec extra werk.

Antwoorden (2)

Ik wist het ook niet, maar sinds gisteren wel: Een ieder die zich op een perron bevindt dient in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs of een speciaal kaartje voor het mogen betreden van het perron.

Ik werd er op geattendeerd door iemand van NS. Wist het zelf ook niet. Ik was er om iemand op te halen en kon zo het perron op zonder hekje of andere controle.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, vandaag de dag moet je in- en uitchecken! Er zijn plannen om iets te verzinnen voor o.a. Leiden en Amsterdam Amstel waar je gewoon van de ene straat naar de andere kunt doorsteken. Maar het hele gebouw is van de NS en die bepalen de regels. Vandaar dat de formele eis inchecken etc. is. Nu staan er nog poortjes open en de controle zal wel nul zijn, Maar formeel moet je voorzien zijn van een kaartje/check; overigens is het ouderwetse perronkaartje al 40 jaar geleden afgeschaft.