Hoe reis je op saldo met de NS?

Op de stations staan zuilen om in en uit te checken met je OV-chipkaart.

Wanneer je op saldo reist (dus niet op reisproduct), hoe bepaal je dan of je eerste of tweede klasse reist? Moet je dat vooraf op je kaart instellen? Hoe doe je dat dan als je normaliter tweede klasse reist, en af en toe, om jezelf eens te verwennen, eerste klasse?

(Ik heb zelf een vervoersbewijs "op zicht", dus ik kom hier nooit mee in aanraking.)

Cryofiel
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In jouw geval activeer je je OV-chipkaart voor reizen met tweede klas. Voor de keer dat je jezelf wilt verwennen met een eersteklasreis, heb je twee opties:

1. Gewoon een eersteklaskaartje kopen, dus niet reizen met chipkaart.

2. Een overgang 2-1 kopen. Die komen ook gewoon uit de automaat.

Maar als je toch een papieren kaartje moet kopen, zou ik gewoon een compleet eersteklaskaartje kopen in plaats van moeilijk te doen met een kaartje én in-/uitchecken.

Zelf heb ik wel dergelijke overgangsbewijzen wel gebruikt wanneer ik mezelf wilde verwennen bij lange treinreizen voor mijn werk waarbij mijn werkgever alleen tweede klas vergoedde. Dan is dat wel handig: een tweedeklaskaartje om te declareren, en een overgangsbewijs uit eigen zak betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij het activeren van reizen op saldo op de OV-chipkaart, geeft u aan of u 1e of 2e klas gaat reizen. U kunt dat laten wijzigen bij de NS-Servicebalie. Wilt u voor slechts één of enkele treinreizen van klasse wisselen, dan is het handiger om daarvoor een papieren kaartje te kopen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je koopt een OV-chipkaart. Hetzij los, hetzij ingebouwd in een andere kaart, zoals een NS-voordeelurenkaart.
Je zet geld op de kaart en kan dan reizen door in te checken voor het instappen en uit te checken op de bestemming. De gereisde kilometers worden op deze manier afgerekend.
Het saldo op je kaart (vergelijkbaar met je chipknip), kan je ook automatisch laten opwaarderen, dit doe je via de website van ov-chipkaart.nl Het handige hiervan is, dat als het saldo te laag wordt, het automatisch wordt aangevuld.

Afhankelijk van het soort kaart en het type vervoerder is er wel een minimum saldo nodig om te kunnen in checken.

Je kiest van te voren welke klasse je wilt gebruiken. Eenmalig wisselen van klasse gaat (nog) niet.