Wat is het verschil tussen een trein en een metro?

Waarom rijden er niet overal metro's ipv treinen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De naam metro komt van metropool (wereldstad). Een metro is een vervoerssysteem voor (grote) steden. Dat een metro vaak ondergronds loopt is bijzaak. Dat komt alleen maar doordat er in een grote stad bovengronds geen ruimte meer is om snel vervoer aan te leggen. Een metro is bedoeld om snel grote hoeveelheden mensen te vervoeren over korte afstanden. De haltes liggen dicht bij elkaar (vaak een kilometer of soms zelfs nog minder). Om toch een hoge snelheid (en veel mensen per uur) te bereiken trekt een metro snel op en remt hij snel af. Metro's rijden om diezelfde reden dicht achter elkaar. Als ze al volgens een dienstregeling rijden, kijken de meeste reizigers daar niet naar: die gaan gewoon naar het metrostation en wachten tot de eerstvolgende metro komt. Een trein is bedoeld voor vervoer over veel grotere afstanden. De haltes liggen veel verder van elkaar: vele malen verder dan metrohaltes. Daarnaast stopt een metro op elke halte, en doen niet alle treinen dat - er zijn treinen waarbij de afstand tussen twee opeenvolgende stops tientallen kilometer is, soms ruim boven de honderd kilometer. In een trein verblijf je langer dan in een metro. Een trein is daarom comfortabeler dan een metro. Treinen hebben vanwege de grotere afstanden tussen de haltes een hogere topsnelheid, maar ze trekken langzamer op en remmen langzamer af. Treinen rijden volgens een dienstregeling, aanzienlijk minder frequent dan metro's, en de afstand tussen twee opeenvolgende treinen is veel groter dan de afstand tussen twee opeenvolgende metro's. Toegevoegd na 1 minuut: Samenvattend: het doel is verschillend. --  De metro voor snel vervoer van veel mensen over korte afstanden binnen de stad. --  De trein voor snel vervoer van minder mensen over grote afstanden tussen steden.

Een metro kan ondergronds, dat kan een trein niet... Een trein is gemaakt om op rails boven de grond te rijden... Metro´s kunnen boven en onder de grond rijden... Toegevoegd na 8 minuten: Alles ondergronds maken is natuurlijk veel en veel duurder, dus daarom dat het niet overal gebeurt...

metro`s rijden onder de grond. waarom niet overal: omdat een lange afstand niet prettig is om alleen maar ondergronds door een tunnel te moeten. bovendien is het ook heel duur om door heel nederland/europa ondergrondse tunnels te maken

metro's hebben geen last van niet werkende wissels door de sneeuw en vallend gebladerte, treinen wel.

Een metro rijdt net als een trein over rails. Dat zijn de twee ijzeren staven waar de wielen over rijden. Treinen en metro's rijden allebei op elektriciteit. Maar er is verschil. Treinen krijgen hun stroom uit een bovenleiding. Naast de rails van de metro ligt een derde rail. Daaruit krijgt de metro stroom. Dat neemt minder ruimte in beslag. De tunnels onder de grond zijn precies groot genoeg om de wagenstellen van een metro erdoor te laten. Een metro is lichter en kleiner dan een trein. Hij rijdt ongeveer zeventig kilometer per uur. Dat is snel genoeg voor het vervoer onder de grond.

Een metro heeft meer haltes op een traject dan een trein.

Als je de vanDale moet geloven: me·tro de; m -’s (grotendeels) ondergrondse spoorweg voor verkeer binnen een stad trein de; m -en op rails rijdend vervoermiddel, al dan niet getrokken door een locomotief: het loopt als een ~ goed, gesmeerd Om het nog ingewikkelder te maken, een tram is: tram [trem] de; m -s, -men; -metje op rails lopende wagens voor openbaar vervoer, m.n. in grote steden Dus een tram is openbaar vervoer in de stad. Een metro is een tram maar dan ondergronds, en zowel een tram, een metro als een trein kun je een trein noemen want zij rijden allemaal op een rails.

Het verschil tussen en trein en een metro is niet dat de metro ondergronds gaat en de trein niet. Metro's leggen dikwijls ook heel wat afstand af boven de grond en zo zijn er ook treinen die ondergronds gaan zoals bijvoorbeeld de kanaaltunneltreinen. Het verschil is de wielbasis die samenhangt met de spoorbreedte.

Ik dénk dat ze niet overal metro's laten rijden in plaats van treinen, omdat er geen "snelmetro's" of "intercity-metro's" zijn. Ik denk dat treinen sowieso al wat sneller rijden dan metro's en zo kun je dus makkelijker grote afstanden overbruggen.

Het verschil zit o.a. in het gewicht, om energie te sparen zijn er nu dan ook plannen om de metro tussen Rotterdam en Den haag op het normale spoor in te gaan zetten

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100