Waarvoor zijn de lampjes bij de wielen van ns VIRM treinen?

Al geruime tijd reis ik met de trein en valt mij iets op: onder de deuren, vlakbij de wielen van ns VIRM treinen (dubbeldekkers) bevinden zich vierkante grijze kastjes met daarop 2 gele lampjes. Meestal staan deze aan als de trein gewoon bij het perron stilstaat, maar dat hoeft niet. Weet iemand waarvoor dit is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vraag het de conducteur, die zal het je vrijwel zeker met veel plezier uitleggen!

Antwoorden (1)

Die lampjes zitten inderdaad vlakbij elk draaistel, en ze branden als de schijfremmen van de 2 assen van het betreffende draaistel bediend worden, dus als de remblokken op de remschijven drukken.
Elk lampje toont de werking de remeenheden van één as. De remmen van zo’n schijfberemde trein zitten namelijk niet op de wielen zelf, maar op de as, waar zowel de wielen als de remschijven vast op bevestigd zitten.
Een storingsmonteur of een monteur in de werkplaats kan naast de trein staand niet de schijfremmen zelf zien werken, en daarom zitten deze verklikkerlampjes er op.

Als een VIRM trein begint met remmen, wordt er eerst alleen op de motoren elektrisch geremd, door de motoren als generator (‘dynamo’) te schakelen. Maar er zit onder elke groep van twee rijtuigbakken slechts één aangedreven draaistel, dus dit is niet voldoende voor echt hard remmen, dus zodra er wat harder moet worden geremd, komen de schijfremmen van de niet-gemotoriseerde loopassen in actie, eerst alleen die van de niet reeds elektrisch remmende assen. Dat kun je dan aan de buitenkant zien: niet overal branden de remcontactlichtjes. Voor nog steviger remmen gaan ook de motorassen bijkomend op lucht meeremmen.

Bovendien zijn er voor ‘snelremmingen’ nog een aantal draaistellen van zgn. railremmen voorzien. Die zijn dus ook een uiterste middel als de sporen in de herfst heel glad zijn en de trein echt gaat doorglijden. Die railremmen hebben ook dan nog goed grip op gladde sporen. En deze worden ook gebrukt als parkeerrem.
Dat verklaart dat tijdens een stop langs het perron de remlichtjes ook allemaal uit kunnen zijn: dan zal als het goed is de parkeerrem gebruikt zijn.

Voor de reiziger binnen in de trein vermeld ik nog dat je het soms herhaaldelijk hoorbare lucht afblazen van de schijfremmen kunt horen als de machinist weer wat remwerking vermindert of als de antiblokkeerinrichting probeert te voorkomen dat een te stevig geremde as ineens stil gaat staan (wat in zgn. ‘vierkante wielen’ resulteert). Deze variërende werking van elektrisch geremde motorassen en luchtgeremde loopassen is soms goed voelbaar aan het schokkerige remgedrag van de trein.

“Voor het remmen beschikt de IRM over elektropneumatische schijfremmen op de loopdraaistellen en de mogelijkheid tot elektrodynamisch remmen op de motordraaistellen. [...]
De magneetrem dient tevens als parkeerrem.”
Zie ook de fraaie technische afbeeldingen in de toegevoegde flickr bron.
Bordensteker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel voor je duidelijke antwoord! Ook die technische tekeningen zijn zeker de moeite waard.