Hoe lang heb je de tijd om in- en weer uit te checken bij de poortjes op het station zonder dat er geld wordt afgeschreven?

Moet je ook saldo op je ov chipkaart hebben staan om er door te kunnen? zo ja, hoeveel? Ik heb geen abbonement bij NS. Zou graag iemand gaan uitzwaaien namelijk. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.8K
kierkegaard47
6 jaar geleden
https://forum.ns.nl/op-het-station-17/ov-chiplaart-ns-geen-tegoed-op-de-kaart-maar-moet-wel-op-ns-perron-zijn-9486 Zo te zien heb je dus een saldo van minstens 16 euro nodig (standaard wordt bij inchecken 20 euro afgeboekt en je mag 4 euro rood staan), maar kost het je uiteindelijk niets als je binnen een uur ook weer uitcheckt (dan krijg je dat geld weer teruggeboekt). Wel is deze informatie van 2015, het zou kunnen dat de regels intussen veranderd zijn
Ritsuka
6 jaar geleden
Je hebt saldo nodig, ns dacht ik 20, andere vervoerders soms 10 euro.

Het beste antwoord

Nou , ze zijn coulant!
Je krijgt een uur de tijd om iemand uit te zwaaien. Binnen 60 minuten weer uitchecken, dus wel opletten. :)

Toegevoegd na 1 uur:
Er staat €20 maar je mag €4 'rood' staan.
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/moet-er-altijd-minimaal-20-euro-op-een-persoonlijke-ov-chipkaart-staan-2834

"Als je geen abonnement hebt bij NS, dan dient er minimaal €20 op de OV-chipkaart te staan, ook op een persoonlijke kaart.
Bij het inchecken wordt die €20 als borg ingehouden en bij uitchecken teruggestort onder verrekening van de ritprijs."
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
kierkegaard47
6 jaar geleden
Hetgeen niet wegneemt dat je dus nog steeds saldo nodig hebt om dit te kunnen doen - voor zover ik kan nagaan minstens 16 euro.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klopt, Kierkegaard, merci! Aangevuld, is het nu volledig.

Andere antwoorden (1)

Met een gewone OV-chipkaart heb je altijd saldo nodig om het poortje te openen. Maar "uitzwaaiers" krijgen dat geld weer terug, als ze daar niet langer dan een uur over doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Passanten tussen twee wijken

NS creëert waar mogelijk poortvrije passages in stations met een interwijk-verbinding. Voor interwijkstations zonder poortvrije doorgang, hebben passanten meerdere mogelijkheden om het station te passeren. Deze zijn bedoeld voor personen zonder NS-reisrecht die iemand willen uitzwaaien, gebruik willen maken van voorzieningen op het station (restaurant, kiosk, AH to go enzovoort), of van het ene deel van de stad naar het andere willen ‘oversteken’.

Personen met een OV-chipkaart kunnen het station gratis passeren via de poortjes, mits zij voldoende saldo (€ 10 of € 20) en een NS-product op de kaart hebben staan (NS-abonnement, reizen op saldo, of Business Card). Bezoekers die op een station binnen 60 minuten in- en uitchecken betalen niets.

Personen met een OV-chipkaart zonder saldo kunnen via de NS-kaartautomaat op bepaalde stations gratis een eenmalige stationspassageproduct op de OV-chipkaart laden. Passanten hebben op de afgiftedatum een uur passagetijd tussen in- en uitchecken op hetzelfde station. Na het uitchecken verdwijnt het passageproduct van de kaart.

Voor passanten zonder OV-chipkaart (naar schatting maximaal 2% van de gebruikers van een station) maakt NS lokale afspraken met de betreffende gemeente. NS kan na overleg met de betreffende gemeente stationspassagepassen verstrekken."
Computoon