als ik mijn studenten ov niet stopzet en ik betaal maandelijks gewoon de boete, heb ik dan nogsteeds vrij reizen doordeweeks?

Ik ben gestopt met mijn MBO studie en ga nu de vavo opleiding doen in Den Boch maar zelf woon ik in Utrecht. Nu hoort er bij de vavo helaas geen studenten ov maar ik heb die van mijn mbo nog niet opgezegd. Mijn maandelijkse boete daarvoor is 194 euro. Heb ik dan nogsteeds mijn week ov? want dan is dat een veel goedkopere optie dan een abbonement nemen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Dat recht heb je niet meer. Ook wanneer er geen boete zou zijn.

Vergelijk het met het rijden door rood licht. Dat is ook niet toegestaan als er geen politie in de buurt is.
Computoon
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Dat het niet mag (geen recht meer) is duidelijk. Maar de vraag is of het in de praktijk toch kan. De vergelijking met het rode verkeerslicht is wat onduidelijk. Wil je daarmee zeggen 'het mag eigenlijk niet maar het kan wel'?
Computoon
6 jaar geleden
Dat laatste. Maar de boete is geen abonnement. Zolang het goed gaat, kost dit illegale gebruik van de kaart niets. Op het moment dat vraagsteller bij een controle tegen de lamp loopt, moet de opgebouwde boete in 1 keer worden betaald. Een betalingsregeling is alleen mogelijk onder o.a. de voorwaarde dat het reisproduct alsnog wordt stopgezet.
Computoon
6 jaar geleden
Per 01-01-18 wordt de boete eur 150.- per halve maand. Dan gaat het wat sneller oplopen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
De vragensteller geeft aan netjes elke maand de boete te betalen. De vraag is meer of de geldigheid van de kaart an sich is vervallen.
Computoon
6 jaar geleden
"Netjes elke maand een boete betalen"; daar zit een tegenstrijdigheid in :-)
Als je een boete krijgt, is dat juist omdat je iets doet wat niet netjes is. De kaart zal gewoon blijven werken totdat het product door de student-kaartgebruiker is beëindigd, alleen hij mag 'm niet meer gebruiken. Op het moment dat vraagsteller betrapt wordt, zal een boete betaald moeten worden vanaf het moment dat hij de kaart had moeten afmelden. Vergelijk het met een gewone bankvolmacht die je van iemand krijgt. Die eindigt standaard bij het overlijden van de persoon die je gevolmachtigd heeft. Natuurlijk kan de volmachtgever de volmacht gewoon blijven gebruiken als hij het overlijden van de volmachtgever ten onrechte niet meldt. Maar dat is tegen de regels in. Wat er gebeurt als dit geconstateerd wordt, weet ik niet.
Kortom; dat iets 'kan', wil niet zeggen dat het mag. Wat vragensteller in gedachte heeft zou je op z'n minst 'oneigenlijk gebruik' kunnen noemen, als we het woord 'fraude' willen vermijden. (NB: het blokkeren van OV-kaarten is iets wat Translink kan, dat gebeurt namelijk als men fraude constateert. Op de een of andere manier zou hun systeem gekoppeld moeten kunnen worden aan de database van DUO. Ik denk dat dit een kwestie van tijd is.)
Computoon
6 jaar geleden
Op een OV-chipkaart staat ook een "geldig tot"-datum. Daarna doet hij het niet meer. Maar je moet wel aan de voorwaarden blijven voldoen om 'm tot die datum te mogen gebruiken.