Ik heb een eticket gekocht van Heemskerk naar Emmen. Kan ik nu ook in Beverwijk inchecken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
criseyde
6 jaar geleden
ligt volgens mij aan de route...zou de trein - ik neem aan dat je een treinkaartje bedoelt- in Bervewijk stoppen dan volgens mij wel, anders niet (want dan zou je zwart rijden van Beverwijk naar Heemskerk).
Amadea
6 jaar geleden
Er is geen treinverbinding tussen Beverwijk en Heemskerk. Je zult eerst met bus 71 naar Heemskerk moeten reizen.
Bordensteker
6 jaar geleden
@Amadea: welke bron heeft je op deze gedachte gebracht, dus dat er geen treinverbinding zou zijn tussen Beverwijk en Heemskerk? Voorzover dat voor VS in dit geval überhaupt nog nuttig zou zijn dan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank voor jullie behulpzaamheid, echter er is wel degelijk een treinverbinding van Heemskerk naar Beverwijk, maar we zullen het zien.
dudemeister
6 jaar geleden
e-ticket laat je pas zien aan conducteur al ie er om vraagt - in-uit checken hoeft niet

Antwoorden (1)

Met een E-ticket check je überhaupt niet in. Check-in paaltjes reageren er niet op, en er kan ook nooit draadloos informatie overgedragen worden naar een zuiver papieren printje!
Het formeel juiste antwoord op de hier gestelde vraag is dus: nee.

Wat je met een papieren E-ticket wél kunt, is _poortjes openen_ . Maar het poortje registreert daar niets over.

Toevallig stáán er op Beverwijk poortjes. En daarbij is bij elke groep poortjes er minstens één met een barcodelezer (een van binnen uit verlicht rond leesvenster, zoals op deze foto https://d1b6tx2agdphz5.cloudfront.net/ns-nl/attachment/c237c68d-2ce6-4389-be5f-bba8a7f47a58.jpg ), die dient om mensen met een papieren ticket (zonder chip) binnen te kunnen laten.

De conducteur onderweg kan met zijn barcodelezer wél zien of u op de betaalde reisroute reist. En dan is het nuttig te weten dat je vanuit Heemskerk twee geldige reiswegen hebt om via Amsterdam Centraal en verder naar Emmen te reizen: afhankelijk van het tijdstip is via Uitgeest en Zaandam mogelijk, of via Beverwijk en Haarlem. Dat is in elk geval waar de reisplanner zelf mee komt.
Als je in Beverwijk opstapt, zit je dus al op de route via Haarlem. Je mag dus de reis desgewenst in Beverwijk beginnen, en dat is denk ik wat je eigenlijk wil weten.
Je mag vanuit Beverwijk alleen niet “terugreizen” (als het ware eerst een stukje van je bestemming vandaan reizen) en via Heemskerk alsnog de (nu) omweg via Uitgeest kiezen.
(Het scheelt echter zo weinig dat normaal gesproken geen conducteur er over zal vallen. En zeker na de overstap in Uitgeest denkt een conducteur gewoon dat je wél in Heemskerk begonnen bent.)

Als je toevallig op de dag zelf onverwacht met iemand mee kunt liften die je onderweg op een heel andere plek op de trein kan zetten, dan kan dat ook, zolang het maar op een station langs een van de toegestane treinroutes Heemskerk – Emmen is. Dus wel Amsterdam Sloterdijk (en dan een trein pakken richting Centraal). Maar niet Amsterdam Zuid, want daar zou jij met de trein normaal niet langs komen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Op het op de afbeelding donkere rechthoekige beeldschermpje bovenop het scannerzuiltje komt ook te staan "Passage OK" (of zoiets), en niet "Incheck OK" of "Goede reis" of zoiets zoals wanneer je met een OV-Chipkaart incheckt.
Bordensteker
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
Mijn stellige vermoeden betreffende poortjes openen met E-tickets is overigens dat alle poortjes overal in Nederland met een barcodelezer u de hele dag gewillig doorlaten, zoals de tweede antwoordgever Dennis opmerkt in zijn antwoord bij deze alweer wat oudere vraag: https://forum.ns.nl/overige-producten-6/kan-ik-met-een-e-ticket-op-een-ander-beginstation-inchecken-5910 Het kost namelijk teveel internettijd om een poortje te laten communiceren met een centrale server die dan ook alle gegevens van alle e-tickets in zich zou moeten hebben. In het papieren e-ticket zit maar een beperkte hoeveelheid informatie uitleesbaar opgeslagen in de vierkante barcode, en daar kan onderweg niets meer aan toegevoegd worden.
Maar de conducteur kan bij zijn controle de barcode wel uitlezen en zien of u op de aangekochte reisweg zit. Met poortjes die te allen tijde nagaan of de reiziger met zijn papieren ticket op dat station wel instaprecht heeft zou je ook nooit een waterdicht systeem krijgen, want er komen lang niet op elk station poortjes. Bijvoorbeeld in Heemskerk staan denk ik geen poortjes en daar loopt u met uw papieren E-ticket dus ongehinderd de trein in. Ik heb urenlang getracht voor de opmerking van die Dennis (en mijn op veel meer eerder leeswerk gebaseerde vermoeden) een deugdelijke bevestiging te vinden. Maar zoals al verwacht: dát lees je nergens met zoveel woorden, en zeker niet in een betrouwbare bron.