Als het saldo op je kaart negatief is, kunt je niet reizen.

Bij bus, tram en metro is het instaptarief altijd € 4, zowel bij een anonieme als bij een persoonlijke OV-chipkaart. Er zijn echter uitzonderingen. Zo is het instaptarief op sommige lijnen van Connexxion in Zeeland € 10 en op een aantal lijnen van Bravo in Brabant € 8.
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
De informatie op de OV-Chipkaart website (https://www.ov-chipkaart.nl/zo-werkt-reizen/tarieven/instap-en-basistarief.htm ) is hierover niet geheel duidelijk (met opzet, om mensen niet op het idee te brengen).
Je kunt namelijk in de meeste gevallen voor de bus al inchecken met een saldo van € 0 of hoger. Daardoor kan je saldo tijdens en na de reis negatief worden. “Het saldo op uw OV-chipkaart moet positief zijn om te kunnen reizen. Dit omdat bij het inchecken €4 wordt afgeboekt, en u tijdelijk in de min mag staan (tot € 4) Als u uitcheckt wordt dit bedrag verrekend met wat u werkelijk aan reiskosten heeft gemaakt, en het restbedrag onmiddellijk weer op uw kaart teruggeboekt.
Maar het is dus wel mogelijk om een negatief saldo te hebben, maar niet om daarmee in te checken.” Aldus een van de antwoorden op een eerdere vraag van 7 jaar geleden: https://www.startpagina.nl/v/vervoer/openbaar-vervoer/vraag/48400/ov-chipkaart-min-bedrag
Volgens mij is dat nog steeds zo. Zo werkt het bij de treinen van NS:
“Je mag vier euro negatief [komen te] staan. De feitelijke grenzen zijn dus 6 en 16 euro. Omdat er bij inchecken wel 10 of 20 euro instaptarief wordt ingehouden, worden die bedragen gecommuniceerd, denk ik. Maar het zou wel aardig zijn als medewerkers dit wel weten.
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/waarom-kan-je-met-minder-instaptariefsaldo-inchecken-4455?postid=28019 Even verderop (na een tussentijds geposte instemming van NS-zijde): “Evenzo hoef je voor busreizen dus niet per se vier euro op de kaart te hebben staan, maar is een niet-negatief saldo, dus minstens 0,00 euro, voldoende.”
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/waarom-kan-je-met-minder-instaptariefsaldo-inchecken-4455?postid=28097 In de Wikipedia staat:
“Instaptarief (borg)
Het instaptarief (door sommige kaartlezers inifee genoemd, afkorting van initial fee; niet te verwarren met opstaptarief, een ander woord voor het verderop besproken basistarief) wordt bij het inchecken als borg van het saldo afgetrokken en afhankelijk van de daadwerkelijke ritprijs wordt het restant bij het uitchecken teruggeboekt of alsnog afgeschreven.
Dit instaptarief (borg) verschilt per vervoerder en loopt van € 4,– tot € 20,–. Dit is min of meer gebaseerd op de de gemiddelde ritprijs. Het minimumbedrag om te kunnen inchecken is vier euro lager.” [...]
https://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaart#Instaptarief_.28borg.29 Het minimumsaldo om in te checken is dus in het algemeen: € 0.
Bordensteker
6 jaar geleden
Uiteindelijk vind ik ook een tweetal duidelijke en naar we mogen aannemen actuele bronnen: Het OV-bedrijf in Utrecht stelt: “Onvoldoende saldo bij het inchecken
U moet minimaal € 0,01 op uw kaart hebben staan om in te kunnen checken om met bus, tram en metro te reizen. Als u in de min staat, moet u zo spoedig mogelijk het saldo verhogen.” [...]
https://u-ov.info/mijn-reis-betalen/ov-chipkaart/reizen-met-de-ov-chipkaart/
(Dat er tussen € 0,01 en “in de min” ook nog € 0,00 mogelijk is, laten ze maar even in het midden.) Hier dan als kers op de taart de m.i. correcte uitleg van de RET in Rotterdam: “Staat er op je OV-chipkaart een negatief saldo (minder dan € 0,00), dan kun je niet reizen. Dat komt omdat er bij het reizen op saldo bij het inchecken een vast instapbedrag van € 4,00 wordt afgeschreven. Aan het eind van je reis worden de daadwerkelijke reiskosten hiermee verrekend. Reis je voor minder dan € 4,00, dan wordt bij het uitchecken het teveel betaalde bedrag weer op je OV-chipkaart bijgeschreven. Bij de BOB-bus heb je bij het inchecken minimal € 0,65 nodig en wordt aan het begin van de reis € 4,65 afgeschreven.”
https://www.ret.nl/home/reisproducten/ov-chipkaart/hoe-werkt-de-ov-chipkaart.html
Antoni
6 jaar geleden
Dank voor je aanvullingen, allemaal in overeenstemming met mijn antwoord overigens, voorzover ik kan nagaan.