Is het 'uitcheck gemist systeem' van het openbaar vervoer waterdicht?

Als iemand zijn uitcheck via de ov-chipkaart mist en er teveel geld van de kaart is afgeschreven kan dit bedrag worden teruggevraagd.
Als men van halte A naar halte B reist en vergeet uit te checken wordt men bij het terugvragen van het bedrag gevraagd op welke halte er is uitgestapt. Stel dat men zegt dat hij/zij bij halte Z is uitgestapt, dan krijgt hij geld terug waar hij geen recht op heeft. Kan dit zo maar?

6 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk het wel ja. Net zoals mensen die vroeger geen treinkaartje hadden gekocht omdat ze anders de trein zouden missen. Die konden ook zeggen: ik ben bij die halte ingestapt, terwijl dat misschien wel een halte eerder was. Maar ik weet niet of je dit telkens kunt doen. Want je kunt niet bij elke reis bij de NS claimen dat je bent vergeten uit te checken. Dus als je het te vaak doet, zal het opvallen.
MarBet
6 jaar geleden
Nee het systeem is zeker niet waterdicht. Net zoals dat je bij een lange reis voordeliger uit kan zijn als je 'vergeet' uit te checken. Wel kun je niet vaker dan een x aantal keer per maand een claim indienen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oh ik ben net vergeten uit te checken.
Ik had maar €4 op mijn anonieme kaart staan.
Zou de saldo op de kaart negatief kunnen worden?
Ik vind het niet echt waard om dan weer terug te gaan om mijn saldo op te vragen en vervolgens nog €1 administratiekosten te betalen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet het antwoord op mijn vraag al
Rutge
6 jaar geleden
@CMDVH volgens mij weet jij niet zo goed waar je over praat

Antwoorden (1)

Ja dit kan. Er is geen manier voor de OV bedrijven om dit te controleren. Het gaat om jouw woord.
Echter, bij herhaling zouden ze in je verdere reishistorie kunnen kijken en zien waar je normaal in en uitcheckt.