Waarom lees je nooit berichten over mensen die ergens voor de trein zijn gesprongen?

Ik zat een tijd geleden in de trein die dit overkwam, maar ik kon nergens informatie inwinnen.

13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Voor jou was dit een belangrijke gebeurtenis (om nog maar niet te spreken van de familie, de omstanders en de machinist, natuurlijk) - maar voor het "wereldnieuws" is dit te klein.

Deze informatie vind je op de informatieborden van de spoorwegen, en op een site als http://www.acturail.nl/ en op diverse andere sites met actuele informatie over de treinenloop. Daar wordt dan gesproken over "aanrijding met persoon" (en alleen omdat ik ProRail-medewerker ben, kan ik zien of die persoon het wel of niet heeft overleefd).

Op nieuwssites en in de krant wordt dit alleen gemeld als er meer aan de hand is dan "de zoveelste zelfmoord/ongeluk", hoe cru dat ook klinkt.

Wil je er toch wat over lezen, dan heb je de meeste kans bij een lokale krant, waar het dan op de regionale pagina's zou kunnen staan. Daar staat het dan direkt naast berichtjes als "Brommobiel rijdt spiegel van geparkeerde auto kapot" en "Storing bij stoplichten Weesperstraat".

Toegevoegd na 2 minuten:

Aardig weetje:

Vroeger noemden de spoorwegen de oorzaak van een vertraging niet als er sprake zou kunnen zijn van zelfmoord. Men vond dat onkies.

Een paar jaar geleden hebben de spoorwegen besloten, de oorzaak wél te melden. In dit geval: aanrijding met persoon. De reden is marketing/PR: als je de oorzaak meldt, geef je tegelijk aan dat jij als bedrijf er niets aan kon doen. Je presteert weliswaar slecht, maar dat komt door oorzaken waar je geen invloed op hebt.

Daarnaast blijken de reizigers meer begrip te hebben voor vertragingen als ze de oorzaak kennen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
interessant antwoord, dank!

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat de wettelijke regel nog steeds geldig is en dat is dat er van een zelfmoord geen melding mag worden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms lees je dan:
Tussen ***en ***rijden dinsdag geen treinen door een aanrijding met een persoon.
Dan weet je het wel.

Moeten de media rekening houden met imitatiegedrag? Het is een vraag die sinds het verschijnen van Goethe’s roman Die Leiden des Jungen Werther in 1787, toen een aantal jongemannen in navolging van het hoofdpersonage zelfmoord pleegden, regelmatig opduikt. Ook nu is de kwestie weer actueel.

Er zijn blijkbaar afspraken om daar niet over te schrijven in de pers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doen ze wel, ze formuleren het echter anders omdat ze nooit met zekerheid kunnen vast stellen of de overleden persoon het zelf wou of bijv. is geduwd.

De melding houden ze dan maar op aanrijding met een persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om dezelfde reden dat niet alle (dodelijke) auto ongelukken in de media staan.
Het heeft niet voldoende nieuwswaarde, de impact op de maatschappij is relatief klein dus is het voor de media niet interessant om over te schrijven. Te weinig mensen zouden het willen lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik deprisief zou worden als ik een hele krant vol met zelfmoorden zou moeten lezen. En ik geloof dat een krant best vol kan raken.