Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke treinorganisaties zijn er in Groot Brittannië?

Ik moet binnenkort van het vliegveld van Manchester naar Lancaster reizen met de trein. Ik wil graag al opzoeken hoe duur een treinkaartje is en hoelang het ongeveer zou zijn qua reistijd. Op internet vind ik wel een aantal sites maar ik heb geen idee wat de treinorganisaties in Groot Brittanië zijn en weet dus zo niet welke sites betrouwbaar zijn en welke niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In GB kent men het systeem van "advanced tickets". Dus hoe eerder je het koopt, hoe goedkoper het is. Dat kan soms heel veel geld schelen. Je treinkaartje koop je bij een "trainoperator". Via de site: http://www.nationalrail.co.uk/ kun je de treintijden alvast opzoeken, incl. de prijs. Op de site staan ook alle "operators" genoemd, deze zijn allemaal betrouwbaar. Ze hebben allemaal toegang tot dezelfde database, dus in principe maakt het niet uit bij welke je het kaartje koopt. Op het traject wat jij noemt is "First Transpennine Express" de belangrijkste operator, dus je kunt daar je ticket evt. kopen. (zie bron) Maar...het is maar een kort traject (ticket enkele reis ca 17 GBP in daluren), dus "ver vooraf kopen" is hier niet lonend. Soms is E-ticket mogelijk, dus zelf uitprinten is dan handigst voor buitenlander. En anders bestelde ticket ter plekke ophalen uit de ticketmachine (of kopen op station). Ik reis vaak met OV in GB, dus ken het (ingewikkelde) systeem redelijk goed.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zie nu dat vanaf Manchester Airport wilt vertreken, dan is ticket ca 4 GBP duurder. De reistijd is ca 1:15 tot 1:30 uur.

Toegevoegd na 1 uur:
Als je alle huidige trainoperators wilt weten: http://www.rail.co.uk/our-partners/rail-operators/

Daarnaast zijn er een aantal bedrijven die internationale treintickets verkopen, bijv. The Trainline. Zij verkopen ook locale tickets, echter hier betaal je een extra fee voor....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding