Waarom is het OV in Nederland zo duur?

Ik betaalde in Rome voor een dag onbeperkt met de bus reizen 2 euro, en voor de metro onbeperkt ongeveer hetzelfde.
Hoe komt het dat ik aan een busreisje van 15 kilometer in Nederland al snel 3 euro kwijt ben?
En ook met treinen in nederland, waarom is dat zo duur?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (7)

Het personeel is schreeuwend duur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En anders staken ze tot ze meer krijgen...
De opbrengst van extra belastingen op de auto, o.a. het kwartje van Kok droeg te weinig bij aan de inkomsten van het Rijk. Door een ommekeer aan te brengen in de kleine uitstroom van automobilisten, heeft men toen bedacht om de prijzen van het openbaar vervoer elke jaar weer aanzienlijk te verhogen; vaak véél hoger dan de inflatie. Hierdoor groeit het aantal automobilisten weer flink. De files groeien flink en allebei werken mee aan het verbranden van flink wat -zwaar belaste- benzine.
Zie daar een enorme opbrengst voor het Rijk.
Laat je vooral niet van de wijs brengen door veel gehoorde kreten (van politici) dat het openbaar vervoer gestimuleerd moet worden.
Dat zijn nl. kreten.
Nietsmeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de NS is geprivatiseerd, dit wil zeggen dat een particuliere organisatie het overneemt van de overheid. omdat het geprivatiseerd is, is het geen collectief goed meer,
en betaald de overheid het niet meer.
de particuliere organisaties moeten het nu betalen en dit is veel duurder, dan als de overheid het zou doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat alles waar veel Nederlandse arbeidskrachten voor nodig zijn, duur is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland is veel (of alle?) openbaar vervoer geprivatiseerd, het is in handen van commerciële bedrijven. Die bedrijven willen gewoon winst maken, net als de meeste bedrijven, dus moet hun opbrengst hoog genoeg zijn, en daar passen ze de prijzen van hun product (je reis) op aan.
Als het openbaar vervoer in handen is van een niet-commerciële organisatie, en er dus geen geld aan verdiend hoeft te worden, is het goedkoper. Als de overheid het enorm subsidieert wordt het nog een stuk goedkoper.
Ik denk dat dat in Rome gebeurt.

Eigenlijk is het niet de vraag waarom het in Nederland duur is, maar de vraag waarom het in Rome zo goedkoop is, aangezien iemand anders in feite jouw reis voor een deel betaalt.

Of een overheid of gemeente het openbaar vervoer subsidieert hangt af van allerlei factoren, waaronder of ze er veel nut in zien (als auto's in de stad bijvoorbeeld teveel problemen opleveren of goedkoop openbaar vervoer zal zorgen voor meer toerisme), hoe hun eigen financiele situatie ervoor staat, de cultuur.

In Nederland is de bus trouwens soms ook behoorlijk goedkoop hoor, voor 1 euro mag ik van de ene kant naar Utrecht naar de andere kant, en binnen het uur nog gratis terug ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet duur maar het wordt wel heel duur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan in nederland ook voor 2 euro hele dag reizen,soms is het gratis ook,straks wordt de bus wel onbetaalbaar met de ov chipkaart