In die aluminium bak staat een emmer met water met daarin een borstel aan een lange aluminium stok.
De borstel is om een vuile frontruit van de machinistencabine te kunnen reinigen. Daar komen nogal veel resten van voorheen vliegende insecten op te zitten.

Vroeger stond er gewoon open en bloot een emmer met zo’n wasstok op de plaats waar vaak de kop van een trein stilstaat, maar voor de hedendaagse speelse mens is niets veilig en daarom staan die emmers met wasstok tegenwoordig in een bak onder een afsluitbare klep (met daarin een gleuf voor de lange stok).
Uiteraard zal meespelen dat het vroeger (in mijn herinnering) een houten stok was, wat altijd nog beter is dan een aluminium buis als je uit zou schieten en per ongeluk de bovenleiding of de eveneens onder hoogspanning staande of liggende stroomafnemer zou raken.

Toegevoegd na 43 minuten:
In de eerste paar seconden van dit filmpje https://www.beeldengeluid.nl/en/media/1566/europas-grootste-treindouche-gebruik ziet u wat ik bedoel met hoe de wasstok gehanteerd wordt. Tegenwoordig is daar vaak geen tijd en gelegenheid meer voor, en de wis/was installatie op de voorruit moet het dan maar zien op te knappen.
Bordensteker
6 jaar geleden
naamlooss
6 jaar geleden
Held
playah30
6 jaar geleden
Absoluut een leuk weetje.