Als je niet betaalt voor je busreis en de buschauffeur weet ervan, wie is er dan verantwoordelijk bij een controle?

Stel: ik ben mijn geld vergeten en mijn chipkaart is geblokt vanwege te laag saldo. De chauffeur laat me (voor één keertje) doorlopen zodat ik toch naar huis kan. Er wordt gecontroleerd en ze willen mij een bekeuring geven maar ik zeg dat de buschauffeur mij door liet lopen. Wie krijgt de bekeuring of krijgt niemand die?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik heb het een keertje voor elkaar gekregen gelukkig want ik stond echt met een geblokkeerde kaart bij de bus en had geen geld/pas bij me… Maar ik kneep hem wel een beetje want ik ben niet gewend om het zo te doen ;-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het een keertje voor elkaar gekregen gelukkig want ik stond echt met een geblokkeerde kaart bij de bus en had geen geld/pas bij me... Maar ik kneep hem wel een beetje want ik ben niet gewend om het zo te doen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hé Gert : het is niet de bedoeling een vraag te stellen om een beetje te kijken wat 'men' er zoal van denkt.
De antwoorden moeten kennisvermeerderend zijn, en door jouw reacties blijkt, dat je geen antwoord zoekt op je vraag, maar een gezellige babbel wilt - dat noemen ze 'chatten', en zo'n vraag wordt meestal verwijderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké, het heeft misschien de schijn van een gezellige babbel te willen hebben maar ik vraag toch echt gewoon serieus wie er verantwoordelijk is in zo'n geval en niet wat men er zoal van denkt. Mijn vraag is simpel: wie is er verantwoordelijk als ik geen geldig vervoersbewijs heb en de chauffeur me toch mee laat reizen?

Het beste antwoord

De buschauffeur is gewoon een sociaal en medemenselijk persoon. Gelukkig dat er nog dit soort mensen bestaan.

De verantwoording blijft echter bij jou liggen, dus als er wordt gecontroleerd is de boete voor jou en is er een reprimande voor de chauffeur als jij zo lullig bent om hem te "verlinken". Zo'n chauffeur zal in dat geval wel 2x nadenken voordat hij nog eens iemand helpt met een dergelijke actie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Als de buschauffeur jou toestemming heeft gegeven zonder geldig plaatsbewijs mee naar huis te rijden in zijn bus, is het ook zijn verantwoording om dit de controleur te zeggen.
Het zou echt een rotstreek zijn, als hij dan opeens 'nergens' meer van zegt te weten.
Ik zou me zo'n situatie niet zo goed kunnen voorstellen - die buschauffeurs horen dagelijks méér smoesjes dan jij kunt bedenken, dus als hij jouw verhaal over geen geld en te weinig op je chipkaart gelooft, en je zó meeneemt, is het zijn belofte je van A naar B te brengen, dus hij neemt dan die verantwoording op zich. Dus geen bekeuring, zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet één ding zeker: de bekeuring gaat niet naar de chauffeur.
13 jaar geleden
Tja, ik zie het als stelen. Je gebruikt iets, in dit geval vervoer, maar je gebruikt het ongeoorloofd omdat je niet betaald hebt. Dus krijg jij de bekeuring. Verder is het jouw woord tegen dat van de chauffeur. De chauffeur zal in ieder geval een standje krijgen van zijn leidinggevende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reiziger blijft verantwoordelijk voor het dragen van een geldig vervoerbewijs. Of individuele medewerkers actie ondernemen bij het ontbreken van dit geldig vervoersbewijs is aan hen, maar als een chauffeur uit coulance je toch mee laat rijden (omdat het de laatste bus is, bijvoorbeeld) is het nog altijd je eigen schuld dat je geen geldig vervoersbewijs hebt. Bij controle is die coulance van de chauffeur dus niet relevant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je geen bekeuring krijgt. Als degene die je kaartje moet controleren (in dit geval de buschauffeur) zegt dat je mag doorlopen mag je gewoon mee. Ik heb ook wel eens voor een oudere dame gestript en ik moest er eerder uit dan zij. Dus toen reed ze ook zonder kaartje, maar de tramcontroleur zei dat dat wel kon.

Toegevoegd na 2 minuten:
Gestript betekent in dit geval natuurlijk 'strippen afgestempeld'. Het staat er een beetje raar, maar wel lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De busschauffeur krijgt hooguit een berisping, jij draagt nog altijd je eigen verantwoordelijkheid door alsnog in de bus te stappen en niet eerst voor een kaartje of geldig saldo op je chipkaart te zorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij kiest er zelf voor om zonder te betalen in de bus te gaan zitten, terwijl je weet dat je wel moet betalen.
Eigen verantwoordelijkheid en risico dus.
Lijkt mij normaal dat jij de boete krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de chauffeur toegeeft dat hij je een gratis ritje heeft gegeven, dan zal niemand een boete krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De algemene vervoersvoorwaarden openbaar vervoer zijn daar heel helder in.
Je bent altijd persoonlijk verantwoordelijk voor een geldig vervoersbewijs.
Als de chauffeur een strippenkaart verkeerd stempelt blijft dat ook jou verantwoording.

Dit was een sociale actie van de chauffeur en blijkbaar heb je een eerlijk gezicht want dit hoort hij dagelijks als smoes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jijzelf en niemand anders. De chauffeur wordt op de vingers getikt en jij krijgt een boete voor zwartrijden. Ben je je abonnement vergeten? Dan krijg je de kans om je identiteit te bewijzen binnen een bepaalde periode.