Dat hangt af van de boog en van het wissel.

Er zijn bogen met een maximale snelheid van 40 km/u, maar er zijn ook bogen waar je 60, 70, 80, of bijvoorbeeld 120 km/u mag rijden. Dat hangt af van de kromtestraal van de boog.

Ook voor wissels gelden verschillende snelheden: 40, tot zelfs wel 140 kn/u.

Op trajecten waar zonder ERTMS wordt gereden staan borden die de maximumsnelheid aangeven. De machinist ziet dan eerst een bord dat zegt "vanaf hier remmen zodat je straks 60 kn/u rijdt", en daarna een bord "vanaf hier mag je maximaal 60 km/u rijden".
Cryofiel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Prima antwoord! Ik kan bevestigen dat dit juist is.