Hoe verloopt een intake gesprek van de opleiding treinmachinist?

Ik moet binnenkort op gesprek bij mij vervolgopleiding. Ik heb me ingeschreven voor de opleiding nu moet ik op intake gesprek. Ik vraag me af wat er allemaal gevraagd wordt ongeveer, hoe verloopt zo'n gesprek?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

Ze zullen proberen te peilen of jij een kansrijke aspirant-machinist bent.
Een machinist moet langdurig en geconcentreerd alleen kunnen werken.
Hij moet zelfstandig kunnen denken en optreden, maar moet daarbij wel binnen de regels blijven werken.

Dat zijn eigenschappen die de ene mens van nature meer heeft dan de andere.
Ze kunnen jouw geschiktheid voor een deel met psychotechnische testjes peilen, maar ze gaan er ook in een gesprek naar vragen.

Je moet tegelijk ook met mensen kunnen omgaan. Een goederentreinmachinist moet goed met rangeerders en seinhuispersoneel kunnen werken, en als je reizigers gaat vervoeren heb je meestal wel een conducteur mee, maar dan rij je dus voor en mét mensen en heb je sowieso met mensen te maken. Dat gaan ze ook proberen uit te vissen.

Belangstelling voor techniek is ook zoiets dat je niet echt in de opleiding aangeleerd kunt krijgen, dat moet al in je zitten. Je kunt aan moderne treinen veel storingen tegenwoordig niet zelf verhelpen, maar je moet het probleem goed kunnen uitleggen aan de wegenwachters-op-afstand die bijvoorbeeld vanuit Utrecht jou telefonisch gaan helpen om het spul als het even kan desnoods met een noodgreep weer aan het rijden te krijgen.
Dit is iets dat je misschien al wel van jezelf weet. Als je graag met techniek bezig bent, kan dat later een pluspunt zijn omdat je dan minder vaak telefonische hulp moet inroepen, en omdat je meer kunt doen met de aangereikte telefonische assistentie. En omdat je de cursus beter begrijpt.

Wat je wel in de opleiding gewoon kunt leren, zijn de reglementen en materieelvoorschriften. Je moet daarin examens afleggen, en ze kijken er naar of jij iemand bent die redelijk vlot allerlei theorie kan leren en daarna blijven onthouden.

Een klassieker is de vraag of je ergens een beetje sneller zou gaan rijden dan eigenlijk mag om wat vertraging in te halen zodat je bij het volgende grote station weer op het geplande tijdstip binnen kunt rollen en je daar geen andere treinen in de weg rijdt.
In een auto kun je soms het risico van een boete afwegen tegen het te behalen voordeel.
In een trein is dat niet aan de orde. Regels zijn daar regels om je aan te houden. Jij kunt niet weten waarom een regel precies ingesteld is, en je mag dus nooit willen afwegen of het slim zou zijn om even de regels opzij te schuiven.

Ik heb nog twee overwegingen; zie de reactie hieronder.
Bordensteker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Een ander aspect is of je geestelijk en lichamelijk goed met wisseldiensten om kunt gaan. Meestal heb je dubbele onregelmatigheid: je diensten zijn niet gewoon vroege of late diensten en soms nachtdiensten, maar ze kunnen op allerlei tijdstippen beginnen, en de ene dienst zal ook langer zijn dan de andere. Daar raakt de beste op zijn minst eerder van versleten, en sommigen kunnen er sowieso al slecht tegen.
Als jij van jezelf door werkervaring of zo al weet dat je hier goed tegen kunt, kan dat een voordeel zijn, vooral als je hen ook uit kunt leggen hoe jij dat zo van jezelf weet. Tenslotte is het in dit vak helaas zo dat je met ongelukken geconfronteerd kunt worden. Aanrijdingen met auto’s op een overweg, maar vanaf de eerste rit heb je ook kans ineens met een poging tot zelfdoding te maken te krijgen.
Dan kan het helpen als jij iemand bent die stevig in zijn schoenen staat.
Maar het is gebleken dat je dat van jezelf niet altijd goed in kunt schatten, sterker nog, dat de psychologen dat ook niet goed kunnen voorspellen, en bovendien kan het zijn dat je in je loopbaan er bijvoorbeeld zes keer mee te maken krijgt en het goed blijft verwerken, maar dan kan het nog steeds gebeuren dat na de zevende keer ineens toch de stoppen bij jou doorslaan.
Het helpt als je je dat in je achterhoofd bewust blijft.
Bordensteker
7 jaar geleden
O, nog iets.
Ik zag in een eerdere vraag dat je treinsimulator op de computer speelt.
Als je treinhobbyist bent, kun je dat in het begin beter niet benadrukken. Interesse is goed, maar ze zoeken niet de echte hobbyisten. Die passen wat minder goed in het plaatje, of, zoals dat ook wel heet, die voldoen in veel gevallen niet aan het gewenste profiel.