Hoe verloopt een intake gesprek van de opleiding treinmachinist?

Ik moet binnenkort op gesprek bij mij vervolgopleiding. Ik heb me ingeschreven voor de opleiding nu moet ik op intake gesprek. Ik vraag me af wat er allemaal gevraagd wordt ongeveer, hoe verloopt zo'n gesprek?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ze zullen proberen te peilen of jij een kansrijke aspirant-machinist bent. Een machinist moet langdurig en geconcentreerd alleen kunnen werken. Hij moet zelfstandig kunnen denken en optreden, maar moet daarbij wel binnen de regels blijven werken. Dat zijn eigenschappen die de ene mens van nature meer heeft dan de andere. Ze kunnen jouw geschiktheid voor een deel met psychotechnische testjes peilen, maar ze gaan er ook in een gesprek naar vragen. Je moet tegelijk ook met mensen kunnen omgaan. Een goederentreinmachinist moet goed met rangeerders en seinhuispersoneel kunnen werken, en als je reizigers gaat vervoeren heb je meestal wel een conducteur mee, maar dan rij je dus voor en mét mensen en heb je sowieso met mensen te maken. Dat gaan ze ook proberen uit te vissen. Belangstelling voor techniek is ook zoiets dat je niet echt in de opleiding aangeleerd kunt krijgen, dat moet al in je zitten. Je kunt aan moderne treinen veel storingen tegenwoordig niet zelf verhelpen, maar je moet het probleem goed kunnen uitleggen aan de wegenwachters-op-afstand die bijvoorbeeld vanuit Utrecht jou telefonisch gaan helpen om het spul als het even kan desnoods met een noodgreep weer aan het rijden te krijgen. Dit is iets dat je misschien al wel van jezelf weet. Als je graag met techniek bezig bent, kan dat later een pluspunt zijn omdat je dan minder vaak telefonische hulp moet inroepen, en omdat je meer kunt doen met de aangereikte telefonische assistentie. En omdat je de cursus beter begrijpt. Wat je wel in de opleiding gewoon kunt leren, zijn de reglementen en materieelvoorschriften. Je moet daarin examens afleggen, en ze kijken er naar of jij iemand bent die redelijk vlot allerlei theorie kan leren en daarna blijven onthouden. Een klassieker is de vraag of je ergens een beetje sneller zou gaan rijden dan eigenlijk mag om wat vertraging in te halen zodat je bij het volgende grote station weer op het geplande tijdstip binnen kunt rollen en je daar geen andere treinen in de weg rijdt. In een auto kun je soms het risico van een boete afwegen tegen het te behalen voordeel. In een trein is dat niet aan de orde. Regels zijn daar regels om je aan te houden. Jij kunt niet weten waarom een regel precies ingesteld is, en je mag dus nooit willen afwegen of het slim zou zijn om even de regels opzij te schuiven. Ik heb nog twee overwegingen; zie de reactie hieronder.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100