Waarom zijn bij de Nederlandse treinen de koppelingen zichtbaar?

Waarom zijn bij de Nederlandse treinen de koppelingen zichtbaar en zitten ze niet mooi gestroomlijnd achter deuren?
Zelfs bij de Fyra als bij de op volger de ICNG zie je de koppelingen.

Weet jij het antwoord?

/2500

De koppelingen waarmee twee treinen aan elkaar gemaakt kunnen worden, zijn tevens de botsabsorbers. Bij een frontale botsing tussen twee treinen, of een botsing tussen trein en iets anders (op die hoogte) wordt de klap deels opgevangen door de botsabsorber, die daarbij naar binnen veert. Twee treinen in volle snelheid frontaal op elkaar zal te veel impact zijn, maar in alle gevallen waarbij de botsabsorbers het verschil maken tussen leven en dood van de machinist en/of passagiers in de trein zijn ze van grote waarde. Weggewerkt achter deurtjes of luikjes zouden ze minder effectief zijn. Helaas zitten de botsabsorbers alleen op een bepaalde hoogte. Bij aanrijdingen tussen bijvoorbeeld trein en tractor of grote vrachtwagen zal de obsorber vaak te laag zitten en geen effect hebben.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100