Wanneer laadt mij ov-chipkaart automatisch op?

Op internet lees ik dat een ov-chipkaart automatisch wordt opgeladen als het saldo onder de 0 euro komt.

Maar hoe zit het dan met het instaptarief? Om in te kunnen checken moet er toch altijd 4 euro (bus) op de ov-chipkaart staan? Staat er bijvoorbeeld nog 1 euro op, dan laadt de kaart niet automatisch op?

Toegevoegd na 49 seconden:
https://www.ov-chipkaart.nl/opladen.htm

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (2)

"Goed te weten: wanneer worden bedragen afgeschreven?

Als u automatisch opladen op uw kaart heeft staan, gebeurt het volgende:

U reist en uw saldo komt onder € 0. Of u wilt inchecken maar u heeft niet genoeg saldo voor het instaptarief. Uw kaart wordt dan automatisch opgeladen. Het gekozen oplaadbedrag wordt direct bijgeschreven bij het saldo op uw kaart. Dit bedrag schieten wij aan u voor.

Daarna gaat de opdracht naar uw bank om het bedrag van uw bankrekening af te schrijven. Het bedrag wordt uiterlijk vijftien dagen na het ontvangen van uw reistransactie afgeschreven. Er zit dus een aantal dagen tussen het bijstorten van saldo op uw kaart en de afschrijving van uw rekening.

Het kan zijn dat uw kaart ondertussen meerdere keren automatisch is opgeladen. Uw kaart kan ook twee keer achter elkaar automatisch worden opgeladen. Dit kan voorkomen als u een oplaadbedrag van € 10 heeft en reist bij de NS. Dit gebeurt dan om bij u het instaptarief van € 20 te kunnen afboeken. Deze bedragen worden dan tegelijk afgeschreven van uw rekening.

In de omschrijving op uw (digitale) bankafschrift ziet u op welke datum en tijdstip u heeft gereisd toen het automatisch opladen bedrag op uw kaart is bijgestort. Dit is de datum die u kunt controleren in uw OV-reishistorie. U kunt de oplaadtransactie controleren in uw Mijn OV-reishistorie."

Toegevoegd na 12 uur:
Dus n.a.v. je vraag: de kaart laadt ook automatisch op als het saldo op de kaart onder het instaptarief ligt. Voor de volledigheid: die functie "automatisch opladen" moet je (eenmalig) hebben ingeschakeld.
Computoon
7 jaar geleden
Het automatisch opladen gaat niet vanzelf, maar dat moet je eerst aanvragen. Dat kan alleen als je een persoonlijke OV-chipkaart hebt. Je geeft éénmalig een machtiging via iDEAL door het betalen van € 0,01. Daarna ga je met jouw OV-chipkaart naar een ophaalautomaat en je zet daar automatisch opladen op uw kaart. Dat kan al een kwartier nadat je de aanvraag hebt gedaan.

Als je reist en het saldo komt onder de nul euro of je wilt inchecken maar hebt niet genoeg saldo voor het instaptarief dan wordt je OV-chipkaart automatisch opgeladen. Het gekozen oplaadbedrag wordt direct bijgeschreven bij het saldo op je kaart, en dat bedrag wordt door Trans Link Systems (TLS) aan jou voorgeschoten.
Amadea