Welk systeem gebruikt Connexxion om te bepalen waar de bus is?

Het is me opgevallen dat de bus steeds op precies dezelfde plek aangeeft wat de volgende halte is. Nu leg ik een traject af waarbij de bus langs een remise rijden. Soms maakt de chauffeur daarom een extra stop om zijn/haar collega bij de remise uit te laten stappen. Ongeacht of er een extra stop is gemaakt of wat we hebben moeten wachten vanwege stoplichten of overig verkeer geeft het omroepsysteem in de bus steeds op hetzelfde moment aan wat de volgende halte is. Hoe kan dat? Wordt er gebruik gemaakt van GPS? Worden er beacons gebruikt? Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Bij een automatische halteafroep zorgt een RTTIS-systeem voor het afroepen van de volgende halte. De chauffeur stelt van tevoren in welke serie haltes afgeroepen moet worden. Soms gebeurt dit apart voor het halteafroepsysteem, en soms is het gekoppeld aan andere apparatuur die het rit-, lijn- of dienstnummer voert.

Bij Connexxion verzorgt Marion Jager de stem van de automatische halteafroep en de meldteksten in de bussen, treinen en trams. In de bussen is daartoe het communicatiesysteem InfoXX ingebouwd. Dit zorgt er onder andere voor dat het chipkaartsysteem, de displays en de halteafroep geregeld worden. Het Regiecentrum Openbaar Vervoer (ROV) in Utrecht volgt de uitgevoerde dienstregeling via de boordcomputer en kan zo van ieder voertuig zien waar het zich bevindt en of het op tijd rijdt.

Het systeem heeft een aantal manieren om te "weten" wanneer het welke omroep moet afroepen:
- gereden afstand, bijvoorbeeld gemeten via het aantal as-omwentelingen
- gps
- een baken, zoals een lus of korteafstandsradio.

Voor de plaatsbepaling van Connexxion wordt primair GPS gebruikt. Bij storing of geen bereik wordt als backup via de wielen de afstand tussen haltes gemeten en kan op die manier toch vrij nauwkeurig worden bepaald wanneer de bus bij de volgende halte zal zijn.
Amadea