Tijdens het reizen met een sprinter hoor ik vaak vanuit de machinist cabine 3 keer een telefoongeluid, wat betekend dit?

Vaak lijkt dit te gebeuren als de trein redelijk snel gaat en richting een bocht gaat. De 3 keer, een ouderwetse, telefoon die overgaat zou dan ook volgens mij dienen als waarschuwing dat de trein te hard gaat of/ en er een bocht aankomt. Ik kan er echter ook volkomen naast zitten. Overigens is het vaak in de achterste cabine, waar dus geen personeel in zit.

1.6K

Antwoorden (2)

Ik ben geen deskundige, maar op een treinforum vind ik het volgende.

Het is het geluid van de automatische treinbeinvloeiding.
Als die keer achter elkaar de bel gaat ("tring-tring-tring"), is volgens de ATB is toegestane snelheid bij een remming bereikt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit klopt! ;)
In Nederlandse treinen zit een beveiligingssysteem genaamd ATB. dit staat voor Automatische treinbeïnvloeding. Vanaf de baan wordt er informatie over het seinbeeld doorgegeven aan de trein. In de cabine ziet de machinist door middel van lampjes of wijzers (afhankelijk van het materieel) wat zijn toegestane snelheid is. Op het moment dat die snelheid veranderd gaat er een (enkele) bel om hem hier op te attenderen. Als hij moet gaan afremmen om op de maximaal toegestane snelheid te komen houd het systeem in de gaten of hij dit doet, het zogenoemde remcriterium. Zodra de snelheid is bereikt hoor je de bel drie keer rinkelen. In het youtube filmpje hieronder word het allemaal nog veel uitgebreider beschreven, met beeld!
Hopelijk heb ik je vraag zo voldoende beantwoord.