Waar komen de buschauffeurs vandaan die worden ingezet bij onverwachte stremmingen op het spoor?

Bij onverwachte stremmingen op het spoor worden door de NS (of andere vervoerders) vaak bussen ingezet tussen stations. Aangezien een bus minder capaciteit heeft dan een trein, zullen meerdere bussen moeten worden ingezet.

Mijn vraag is wie deze chauffeurs zijn (in dienst van de NS? Plaatselijke busmaatschappijen?) en hoe deze schijnbaar in heel den lande op korte termijn inzetbaar zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

NS heeft een aantal contracten met busbedrijven in de regio's waar zij rijden. Daarin staat dat bij calamiteiten op het spoor het betreffende busbedrijf binnen 2 uur een x-aantal bussen moet leveren. Dit is uiteraard per situatie en tijdstip beschreven; bij een calamiteit tussen Rotterdam en Delft in de ochtendspits zijn immers meer bussen nodig dan tussen Middelburg en Vlissingen om 10 uur 's avonds.

De busbedrijven die deze contracten aan gaan moeten er zelf voor zorgen dat ze genoeg bussen in de garage hebben staan en oproepbare chauffeurs. Meestal gaan busbedrijven onderling weer contracten aan met concurrenten; zo hoeft 1 bedrijf niet alle bussen te leveren maar komen er meerdere bedrijven.

De andere vervoerders dan NS, zoals Arriva, Veolia, Syntus, Connexxion en Breng, zijn onderdeel van een groter bedrijf dat ook een eigen busbedrijf heeft. Als er dan een calamiteit is op een spoorlijn waar zij de concessie hebben kunnen ze via hu moederbedrijf de nodige bussen laten komen. Ook hier gaat het meestal om reservebussen en -chauffeurs.

Bij geplande werkzaamheden op het spoor wordt al maanden van te voren gekeken hoeveel bussen er nodig zijn en worden die gereserveerd door de betreffende vervoerder (vaak in samenwerking met Prorail)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor het uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (3)

Dit zullen gewoon chauffeurs zijn met bijv. een calamiteiten/storingsdienst van de lokale maatschappij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lokale openbaarvervoerbedrijf ,touringcar bedrijf en je hebt uitzend buro's speciaal voor chauffeurs en ik ga er vanuit dat grote bus bedrijven altijd wel wat personeel stand-by hebben
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het korte antwoord is de chauffeurs zijn niet niet dienst bij de NS. Er zijn zo 70 bussen die maximaal in gezet kunnen in Nederland worden gelijktijdig.

De bussen komen van de diverse busmaatschappijen en deze zijn weer aangesloten bij een centraal boekingskantoor die het landelijk regelt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het is een open deur, maar een bestuurder van een trein mag niet een bus besturen. Soms heeft een bestuurder van een trein ook de papieren voor het besturen van een bus, maar dat is meer een uitzondering dan een regel.
Een treinbestuurder die bij een bedrijf werkt welke ook mensen via bus vervoerd zal in het algemeen niet in een dienst zowel op de trein als op de bus ingezet worden. En meestal ook niet in dienst zijn voor beide vervoersmiddelen.