Mag je met een eigen gekochte trein op de nederlandse spoorwegen rijden?

Of zou je hier voor eerst een vergunning nodig moeten hebben?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hele goede vraag!
Amadea
8 jaar geleden
Hoe denk jij dan een aanrijding te kunnen voorkomen?
Cryofiel
8 jaar geleden
@Amadea, elke trein die spoorbezetting genereert zorgt automatisch voor het op rood gaan van de omliggende seinen - en daarmee voor het voorkomen van een aanrijding. Tenzij je echt moedwillig de boel saboteert - maar daarover zal ik niet uitwijden.
eric2001
5 jaar geleden
tegenwoordig kan elke jan lul machinist worden vanaf 21 jaar voorheen moest je nog minimaal je mavo diploma hebben en nu kan elke jan lul die zelfs zn middelbareschool niet heeft afgemaakt machinist worden voorheen en dan praat ik uit de ervaring van mijn vader die overigens 28 jaar bij de spoorwegen heeft gewerkt en daarvan 5 jaar machinist is geweest waren de machinisten ook nog eens opgelijd om de trein te repareren in geval van nood tegenwoordig moet je de storingsdienst bellen wat soms wel uren kan duren voordat ze er uiteindeijk zijn en dan duurt het ook nog eens ruim een halfuur tot een uur tot ze eindelijk weten wat er mis is en het hebben gerepareerd het enige wat je tegenwoordig moet weten hoe het trein verkeer in elkaar zit en iedereen kan tegenwoordig een trein besturen

Antwoorden (2)

je moet een vergunning hebben en een soort trein rijbewijs en dan moet je ook nog afspreken met de gemeentes of je van hun uber houd langs hun station mag rijden en je moet met alle andere treinen rekening houden of je wel daar kan rijden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om op het Nederlandse spoorwegnet te mogen rijden, moet je eerst de Netverklaring van ProRail ondertekenen - en je daar natuurlijk aan houden. Zie de Bron hieronder voor een link naar de pagina van ProRail met uitleg over de Netverklaring. Je kunt vanaf die pagina de Netverklaring ook downloaden, zodat je kunt zien wat die inhoudt.

Vanzelfsprekend zal jouw materieel aan diverse eisen moeten voldoen. Je zult bijvoorbeeld ATB moeten hebben, en het materieel moet zodanig zijn dat de detectiesystemen van ProRail kunnen zien dat de spoorsectie waar jij je op dat moment bevindt, bezet is. Verder zijn er eisen aan asdruk, gewicht, stroomgebruik, profiel, remvermogen en dergelijke.

Ook het personeel zal aan eisen moeten voldoen. Een machinist mag alleen op een stuk spoor rijden als hij ter plekke 'wegbekendheid' heeft. 'Wegbekendheid' betekent dat hij het stuk spoor moet kennen voordat hij er gaat rijden. Elke machinist zal dus eerst als bijrijder moeten meerijden met een machinist die ter plekke al wegbekend is.

Naast wegbekendheid moet de machinist over de benodigde diploma's beschikken. Het gaat hier niet alleen om de algemene diploma's, maar hij moet ook bevoegd zijn voor het materieel waarop hij rijdt.

Tot slot moet jouw trein ingepland zijn in de dienstregeling. Je moet dus een aanvraag doen voor jouw traject. Niet alleen voor de rit zelf, maar ook voor wat er vooraf en achteraf met je trein gebeurt. Je kunt immers niet zomaar van Amsterdam naar Utrecht rijden en je trein doodleuk geparkeerd laten staan op spoor 7 tot je hem weer nodig hebt.

Na het inplannen krijgt jouw rit een treinnummer. Je zult de apparatuur aan boord moeten hebben om via dat treinnummer bereikbaar te zijn. Als de treindienstleider jou wil bereiken zal hij "bellen" naar jouw treinnummer - en dan moet op de bok natuurlijk wel de telefoon gaan rinkelen.

Dit zijn de belangrijkste eisen. Dus ja, je mag op het Nederlandse spoor rijden - maar daar zul je wel wat voor moeten doen.

Toegevoegd na 51 minuten:

Mocht je een eigen stuk spoor hebben dat niet is verbonden met de rest van het Nederlandse spoornetwerk, dan hoef je niet aan alle bovenstaande eisen te voldoen. Maar ik ga ervan uit dat jouw vraag gaat over het rijden over het normale Nederlandse spoornetwerk.

Cryofiel