Mag een medereiziger met 40% korting reizen bij de NS als de eigenaar van het abonnement incheckt met een dagkaart i.p.v zijn OV?

De houder van het abonnement reist dus wel mee alleen checkt deze ik met een los aangeschafte dagkaart in plaats van zijn eigen OV.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.7K
Amadea
8 jaar geleden
Als de abonnementshouder wel zijn/haar ov-chipkaart kan tonen aan de controleur, zodat die kan zien dat meereiskorting gerechtigd is.

Het beste antwoord

Ja.

Voorwaarden voor de meereiskorting zijn:
- minimaal 1 persoon reist met een NS-abonnement
- alleen via de OV-chipkaart (niet via e-ticket of papieren treinkaartje)
- iedere reiziger heeft een OV-chipkaart met minimaal 10 euro saldo
- op maandag t/m vrijdag alleen bij reizen na 9:00 uur ; zaterdag en zondag heel de dag
- activeer Samenreiskorting via de kaartautomaat per enkele reis

Dus: beide personen moeten een ov-chipkaart hebben met tenminste 10 euro saldo erop. Een van beide moet een abonnement hebben (maar heeft niet de verplichting om op dat abonnement te reizen, dus mag een dagkaart gebruiken). En degene die meereist moet via de kaartautomaat de Samenreiskorting per enkele reis activeren.
Amadea