waarom hebben sommige treinen 2 pantografen omhoog ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat kan drie redenen hebben. Bij getrokken (en sommige geduwde) treinen wordt bij het optrekken vanuit stilstand een tweede pantograaf omhoog gezet omdat het veel energie kost om de massa in beweging te zetten. Om te voorkomen dat er zoveel energie wordt gevraagd door één stroomafnemer dat de bovenleiding beschadigt (en zelfs kan doorbranden) wordt de tweede opgezet. Zodra de trein in beweging is zie je dat de machinist de tweede stroomafnemer weer laat zakken. Een ander geval kan zijn dat het om gekoppelde treinstellen gaat. Bij ieder treinstel staat standaard een stroomafnemer omhoog om de tractiemotoren van dat stel van stroom te voorzien. Zou die benodigde spanning alleen door het voorste treinstel worden opgenomen van de bovenleiding en via de koppelingen moeten worden doorgegeven dan zou, zeker, bij vertrek het kunnen voorkomen dat er beschadigingen aan de bovenleiding ontstaan. Het derde geval speelt vooral bij goederentreinen, als hier met twee locomotieven wordt gereden en beide locomotieven werken mee dan hebben beide locomotieven een stroomafnemer opstaan. Reden hier is de zelfde als bij gekoppelde treinstellen. Over het algemeen kun je dus stellen dat als er een locomotief of treinstel in een trein zit waarvan geen stroomafnemer opstaat deze dan wordt gesleept en niet meewerkt.

Dat wordt wel gedaan bij locomotieven, als ze wegrijden, omdat daarbij veel stroom nodig.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100