Gas geven doet de machinist sowieso niet. De meeste treinen in Nederland rijden op stroom.

De machinist bestuurt de trein, maar hoeft niet te sturen. Hij moet heel goed opletten op de maximumsnelheden en op de seinen.

Tijdens het rijden moet de machinist steeds een pedaal aanraken. Doet hij/zij dat niet dan volgt eerst een waarschuwing en anders stopt de trein. Mocht de machinist onwel raken, dan kan de trein op deze manier op tijd stoppen.

Daarnaast is het belangrijk dat de machinist ook op tijd remt zodat de trein precies op de goede plek stil staat. Hiervoor moet hij het aantal wagens weten. Langs het spoor bij de perrons staan bordjes met cijfers die aangeven waar er gestopt moet worden bij een bepaald aantal wagens. Dit is een ervaringsklusje, want zo'n trein stopt niet meteen.

Om te ervaren wat een machinist doet kan je naar het treinmuseum in Utrecht gaan. Daar is een treinsimulator in een trein ingebouwd. Dat is heel leerzaam.

Toegevoegd na 3 minuten:
Samengevat is de machinist verantwoordelijk voor het versnellen en vertragen van de trein en het inspelen op seinen en tekens langs de baan. De wissels worden automatisch bediend vanuit de treinleiding.

Toegevoegd na 9 minuten:
In oude treinen zat overigens wel iets van een stuurtje, maar daarmee kunnen verschillende standen worden gekozen en niet de richting. Bijgaand twee afbeeldingen van de cockpit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plankgas gaat dus niet met een trein!
Plus voor je mooie antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kunnen wel hard (denk aan de TGV), maar het is een flinke massa die in beweging moet komen (en weer stoppen). Daarom mag je ook niet zomaar een trein besturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
interessant ja
Bordensteker
6 jaar geleden
Behalve rijden doet een machinist nog wel meer, en zeker in de beginperiode na de opleiding krijgt hij het regelmatig stevig voor zijn kiezen (“wamoeknoudoen?”). Ik heb zelf laat in mijn loopbaan het geluk gehad alsnog een oude jongensdroom te realiseren door de laatste ruim zes jaren tot aan mijn pensioen in België met goederentreinen te mogen rijden, en ik herken behoorlijk veel als ik lees wat een beginnend NS machinist zoals tegenkomt. Daarom beveel ik de lezer van dit antwoord graag een blog aan van een NS machinist die sinds enige tijd zelfstandig rijdt en ondertussen nog steeds bijleert (en er leuk over kan schrijven, met smaakmakende foto’s):
https://noomen.wordpress.com/author/noomen/ Namens hem en mij welkom in Noomens' Land! :-)
Contact houden met centraal punt, gezellig doen met collega's en..... koffie drinken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
XD
Voordat hij op de trein stapt doet hij meestal een controle loopje. Hij kontroleerd of de sluitseinen en frontseinen branden en hij neemt een verkorte remproef. daarna kontroleerd hij de telerail en vraagt aan de treindienstleider of hij mag vertrekken.

Toegevoegd na 3 minuten:
En oo jaa hij controleert ook de dodeman en de atb (automatische treinbeveiliging) in sommige gevallen ook niet omdat de trein dan al gereed is gemeld door een collega.

Toegevoegd na 1 dag:
Dit vergat ik ook nog.
Hij kontroleerd ook voor vertrek of hij een kortsluitkabel en een rode vlag heeft, dit in geval van nood zodat hij de vlag kan plaatsen en het nevenspoor kan afdekken dmv de kortsluitkabel. Tot slot werpt hij nog een blik op de stroomafnemer om te zien of er geen happen uit zijn.
Als er uitbrokkeling op de stroomafnemer zit bestaat de mogelijkheid dat de trein de hele bovenleiding er aftrekt.
Als er nog wat te binnen schiet laat ik het weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij kijkt of er geen mensen op de rails liggen met suicidiale neigingen.
Oh ja, soms lees je wel eens dat de machinist door het rode sein heen is gereden. Het ongeluk lag dus niet aan het materieel, maar aan hem. Daar moet hij schijnbaar ook nog op letten.
Zou er ook alcoholcontrole voor machinisten bestaan? Oh sorry (Engels), dit is een vraag. Nou ja, vind je vast niet erg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alles contoleren en contact houden met zijn meerdere