Bestaan binnen Europa gecombineerde passagiers-goederen-treinen?

In Nederland en de omringende landen ken ik passagierstreinen en goederentreinen. Gecombineerde passagiers-goederen-treinen, die bestaan uit een aantal passagierswagons en een aantal goederenwagons, ken ik niet.

(Ik ken wel passagierstreinen met een aparte bagagewagon voor de grotere koffers, maar die tel ik niet mee, omdat het hier om bagage gaat en niet om "echte" goederen.)

Zijn er landen in Europa waar gecombineerde passagiers-goederen-treinen rijden? Zo ja, welke?
 

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik heb het nagevraagd bij een kennis van me die "trein-o-fiel" is, hij geeft aan er nog nooit van gehoord te hebben. Dat heeft er mee te maken dat er totaal verschillende eisen gelden voor passagiers- en goederenvervoer. Zeker binnen één land zijn de routes van passagierstreinen te kort om dat te combineren met vracht. De vrachtwagons zouden dan voortdurend aan- en afgekoppeld moeten worden om hun route voort te kunnen zetten en dat veroorzaakt veel te veel oponthoud voor de passagiers. Bovendien moet er dan vanaf het station naar de eindbestemming van de goederen alsnog een vrachtauto komen. Voor vrachtvervoer op korte afstand is de vrachtauto dus praktischer en goedkoper. Daarnaast hebben goederentreinen meestal hun begin- en eindpunt in industriegebieden waar passagiers juist weer niets te zoeken hebben. In de luchtvaart komen gecombineerde vracht/passagiersvluchten overigens wel voor.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100