Ligt vertraging van een trein vaak aan de machinist?

Soms hoor je dat een trein vertraging heeft door o.a. blaadjes op het spoor of storingen. Maar ligt het soms ook aan de machinist? Of laat ik het zo zeggen: ligt vertraging vaak/soms/meestal aan de machinist? Zo ja, wat is er dan moeilijk voor een machinist om de trein op tijd de krijgen? Zo nee, is het moeilijk voor een machinist om een trein te berijden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Amadea
8 jaar geleden
Nee. Dat ligt vrijwel altijd aan externe omstandigheden. Wissel- of seinstoring, spoorbomen die niet open of dicht gaan, aanrijding met persoon of voertuig, koperdiefstal, bovenleiding stuk gereden door vrachtauto, et cetera.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Berijden ? Een trein is geen paard....
De machinist moet zich houden aan wat de mensen en apparatuur van de verkeersleiding (Prorail) hem voorschotelen in de vorm van opdrachten, seinen en overige communicatie etc..
Hij heeft in normale situaties nauwelijks invloed op de dienstregeling, bij incidenten ligt dat natuurlijk anders.
Cryofiel
8 jaar geleden
Toch is bekend dat machinisten een boog met lagere snelheid berijden dan de toegestane snelheid wanneer ze een boog "eng" vinden. Hetzelfde wat een automobilist of een fietser doet. Bij autorijden en fietsen is dat een logische en correcte handelswijze, bij het rijden van een trein niet. Zeker niet als de dienstregeling is gebaseerd op het met de geplande snelheid berijden van de boog.
Cryofiel
8 jaar geleden
Los daarvan: een machinist moet wel eens naar het toilet. Of dat nu wel of niet in de trein aanwezig is, het leidt tot vertraging. Ik heb zelf wel eens meegemaakt dat we voor een stoptonend sein stonden. De machinist ging na een tijdje zijn logboek bijwerken. Doordat hij nog maar af en toe naar het sein keek, was dat sein al enige tijd uit de stand 'stop' gekomen voordat we verder reden.

Antwoorden (2)

Over het algemeen zal het niet aan de machinist liggen, meestal heeft het andere oorzaken zoals bijvoorbeeld inderdaad het weer of als er iets mis is met de infra, of een andere vertraagde trein die voorrang krijgt. Uiteraard zal het ook weleens aan de machinist zelf liggen dat hij zich niet aan de juiste doorrijd snelheden houdt.
Voor mij is het niet moeilijk om een trein te besturen, en mogelijk zou iedereen het kunnen. Alleen er zit wel erg veel regelgeving bij en dat kan wel moeilijk zijn, in bepaalde ongewone situaties.

Bron: ikzelf ;-) ben machinist!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bijna nooit. Machinisten zijn vakmensen die na een gedegen opleiding en bewust van de grote verantwoordelijkheid een trein besturen. Dat wil niet zeggen dat ze onfeilbaar zijn. Als hij een sein dat opdracht geeft te gaan remmen (geel) negeert, kan het voorkomen dat hij niet tijdig voor het volgende rode sein tot stilstand komt. Het oude ATB (Automatische Trein Beïnvloeding) beschermt daar soms niet voldoende tegen. De verbeterde versie wel. De belangrijkste oorzaak van vertragingen komt van buiten de invloed van de machinist. Aanrijdingen op overwegen, sein- en wisselstoringen, weersomstandigheden (gladde rails in de herfst, sneeuw en vorst in de winter en extreme hitte in de zomer) zijn de belangrijkste oorzaken van vertragingen waar de machinist geen of nauwelijks invloed heeft.