Ligt vertraging van een trein vaak aan de machinist?

Soms hoor je dat een trein vertraging heeft door o.a. blaadjes op het spoor of storingen. Maar ligt het soms ook aan de machinist? Of laat ik het zo zeggen: ligt vertraging vaak/soms/meestal aan de machinist? Zo ja, wat is er dan moeilijk voor een machinist om de trein op tijd de krijgen? Zo nee, is het moeilijk voor een machinist om een trein te berijden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Over het algemeen zal het niet aan de machinist liggen, meestal heeft het andere oorzaken zoals bijvoorbeeld inderdaad het weer of als er iets mis is met de infra, of een andere vertraagde trein die voorrang krijgt. Uiteraard zal het ook weleens aan de machinist zelf liggen dat hij zich niet aan de juiste doorrijd snelheden houdt. Voor mij is het niet moeilijk om een trein te besturen, en mogelijk zou iedereen het kunnen. Alleen er zit wel erg veel regelgeving bij en dat kan wel moeilijk zijn, in bepaalde ongewone situaties. Bron: ikzelf ;-) ben machinist!

Bijna nooit. Machinisten zijn vakmensen die na een gedegen opleiding en bewust van de grote verantwoordelijkheid een trein besturen. Dat wil niet zeggen dat ze onfeilbaar zijn. Als hij een sein dat opdracht geeft te gaan remmen (geel) negeert, kan het voorkomen dat hij niet tijdig voor het volgende rode sein tot stilstand komt. Het oude ATB (Automatische Trein Beïnvloeding) beschermt daar soms niet voldoende tegen. De verbeterde versie wel. De belangrijkste oorzaak van vertragingen komt van buiten de invloed van de machinist. Aanrijdingen op overwegen, sein- en wisselstoringen, weersomstandigheden (gladde rails in de herfst, sneeuw en vorst in de winter en extreme hitte in de zomer) zijn de belangrijkste oorzaken van vertragingen waar de machinist geen of nauwelijks invloed heeft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100