Hoe wordt een conducteur beoordeeld?

Ik heb zelf bij al mijn banen een jaarlijkse beoordelingscyclus gehad. Dus eerst plannen maken wat je het komende jaar wilt bereiken, dan tussentijds een paar keer monitoren of je op koers ligt, en aan het einde van het jaar een beoordeling. Die beoordeling kijkt of je je doelen hebt gerealiseerd (en zo nee: waarom niet), en natuurlijk je verdere gedrag en prestaties. Die beoordeling heeft dan weer invloed op het salaris en op je opleidingsplan.

Nu vroeg ik mij af: hoe wordt een conducteur beoordeeld? Moet die ook een jaarplan maken, met doelen en verbeterpunten?

Los daarvan: meestal doet een conducteur zijn werk in zijn eentje. Als hij ervoor kiest alleen mee te rijden en bij elke stop te fluiten ("de vertrekprocedure uit te voeren") zonder ooit te controleren of reizigers te helpen, zal zijn baas dat waarschijnlijk niet ontdekken. Wordt de conducteur hierop beoordeeld, en zo ja: hoe dan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Hahaha, je hebt duidelijk een verrekte goeie, hooggeschoolde baan (hbo/universiteit) op een stevig niveau. Bij verreweg de meeste (lager- en ongeschoolde) beroepen gaat het er zo ab-so-luut niet aan toe. Je doet gewoon je werk, binnen de vrijheden die je hebt, en als er teveel mis gaat vlieg je er uit, zo simpel is het. Loopbaanplanning en ontwikkeling zijn er volstrekt niet bij, die horen bij een totaal andere tak van sport. Mijn man moet ook elk jaar door zo'n procedure heen, en ik lag me ziek als ik me probeer voor te stellen hoe dat bij ons in de winkel zou moeten gaan. Je salaris staat gewoon levenslang vast (minimumloon), en ontwikkelen doe je maar in je eigen tijd, voor zover je die nog hebt, maar niet bij Tedi. Alleen als je je uit je naad werkt en je werk voor je prive laat gaan kun je ook zonder enige vorm van opleiding teamleider of rayonhoofd worden (waarvan het salaris ook vast staat). De arbeidsmarkt is ietsiepietsie groter dan hoofd- en middenkader ;-) Toegevoegd na 3 minuten: Sorry, ik vergeet het antwoord. :lol: Een conducteur kan inderdaad als hij dat wil behoorlijk de kantjes er af lopen, maar alleen sta je eigenlijk bijna nooit meer (dus met de basiswerkzaamheden controleert men ook elkaar) en dingen als reizigers helpen maken juist je baan een beetje leuk en zorgen dat de tijd om komt. Als er klachten over je komen, zul je wel op het matje geroepen worden, maar iemand ontslaan, ook als hij jarenlang lijntrekt, is nog niet zo makkelijk. In de regel doen de meeste mensen echter gewoon braaf hun werk, ook als ze niet op de vingers gekeken worden.

kort dor de bocht: (a) door mystery passengers, (b) door collega' s met vrij reizen en (c) bij campagnes om de klantvriendelijkheid te bevorderen Het komt wel degelijk voor dat conducteurs/ controleurs beoordeeld worden, al gebeurt dit vanuit besparingsoogpunt niet voortdurend (maar wel geregeld en onvoorspelbaar voor de betrokkenen). Er worden mystery passengers met treinen, trams en bussen meegestuurd om af en toe eens te kijken hoe het personeel functioneert. Realiseer je dat bij de spoorwegen (in elk geval de NS, van veolia en zo weet ik dit niet zeker) het personeel vrij reizen heeft, dus veel collega' s aan het werk zien. Als zij zaken constateren die niet door de beugel kunnen worden zij absoluut gemeld. Mij vader was groepschef van de verkeersleiding van NS in het rayon Rotterdam en vertelde thuis af en toe van leuke, bijzondere en treurige zaken die hij op zijn vele dienstreizen per spoor zag (hij noemde personen nooit bij naam, behalve als die mensen iets heldhaftigs of heel verstandigs hadden gedaan). En die meldingen verdwenen echt niet in een la! Ik weet dat de NS ook psychologen in dienst heeft en dat ook zij ' veldonderzoek' doen. Bijvoorbeeld naar de wijze waarop (gericht op buitenlanders) vooral op trajecten van en naar Schiphol in diverse talen informatie wordt gegeven. Tenslotte zijn er bij de NS diverse campagnes gevoerd om het comfort van reizigers en hun veiligheid te bevorderen, waarin de conducteurs een grote rol speelden, en waarbij zij ook begeleid werden d.m.v. cursussen, proeven en testen. Maar ook op de stations met schoonmaakwerkplaats (zoals Enschede en Haarlem) wordt beoordeeld hoe de schoonmakers hun werk doen. Daarnaast zijn er vakgroepen zoals de rangeerders waar veiligheid enorm telt; ook hun werkprocedures worden beoordeeld.

Een conducteur die steeds vanuit dezelfde deur bij de achterste cabine of de eerste klasse fluit kan op een gegeven moment echt wel gaan opvallen bij de ervaren reizigers en bij de machinist. Nu is het doorgeven van zulk gedrag natuurlijk niet iets dat men snel doet, maar met het inzetten van niet-geuniformeerd spoorwegpersoneel en mensen die helemaal in een andere bedrijfstak werken (of gepensioneerden) kan de werkgever ook een indruk krijgen van hoe het treinpersoneel zijn werk doet. Ik weet uit mijn vroeger werk dat dat in de luchtvaart niet ongebruikelijk is. Men kan ook zien hoeveel kaartjes (cq “Uitstellen van Betaling”) de conducteur in de trein uitschrijft, en met de huidige OV-Chipkaart zal er ook wel geregistreerd kunnen worden of het apparaat veel of weinig gebruikt wordt. Bovendien is het een bij uitstek publieke functie. Als iemand er echt de kantjes afloopt zullen er wel eens reizigers zijn die spontaan hogerop hun beklag doen. Als goederenmachinist werkte ik in principe nog meer solo dan een conducteur, want je bent alleen op je trein. Maar ik kreeg wel een aantal keren per jaar een coach mee. Dan ben je je uiteraard terdege bewust dat er op je gelet wordt, en die coach moet ook elke regel op de standaard beoordelingslijst invullen, maar het valt niet mee om het dan ineens (met een air alsof je altijd zo werkt) anders te doen dan zoals je het gewend bent. Dat hebben ze echt wel door, en anders kunnen ze nog wel wat strikvragen stellen. Ik kan me voorstellen dat de managers van de conducteurs ook met zulk soort geüniformeerd toezicht het een en ander kunnen (laten) registreren. Dus ook hier een vorm van dossieropbouw. Toegevoegd na 29 minuten: Terugkomend op de hoofdvraag: van een intern opleidingstraject en jaarlijkse prestatiedoelen is bij rijdend personeel (na het behalen van de bevoegdheid) volgens mij meestal geen sprake. En dat hangt samen met het beperkte aantal formatieplaatsen voor hogere rangen, en ook met het feit dat men ook zonder periodiek doelen stellen wel gaat merken wie zich collegiaal uitslooft en wie geen verdere ambities toont. Als burgerluchtvaartpiloot moet je de ervaring opdoen en verwerken om (vastgelegd in een dossier) geschikt bevonden te worden om gezagvoerder te kunnen worden. Dat hangt samen met het feit dat er twee mensen voorin zitten. Maar eenmaal klaar met de opleiding mag iedereen “chef trein” zijn, en dan zou je alleen opleider kunnen worden om echt hogerop te gaan klimmen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100