In Nederland is een motorvoertuig aan bepaalde maximium lengte gebonden, een tram - op rails - wordt hiervan uitgezonderd omdat er een vast traject wordt gevolgd en de besturing niet aan een chauffeur wordt overgelaten. Een tram mag in principe onbeperkt verleng worden, een (trolly) bus mag maximaal 18,20 mtr zijn (gelede) of 12,00 mtr (streekbus) of 10,50 mtr (stadsbus)
De meeste trams zijn 24 mtr
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een tram op asfalt wordt eigenlijk een trolleybus hè. Voordeel zou ik eigenlijk ook niet weten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
geen lekke banden onderweg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat trams gedwongen worden een vast traject te volgen en daar niet van af kunnen wijken, is ervoor gekozen deze trams vaak een eigen "vrije" rijbaan geven.
(Vaak gecombineerd met bussen en taxi's.)
Over het algemeen hebben trams daardoor minder last van verkeersopstoppingen.
Op plaatsen waar het overige verkeer (tijdelijk) gebruik mag maken van deze rijbaan, ben je echter wel verplicht ruimte te maken zodra er een tram achter je rijdt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vaste bedding. veiligeheid . constante in trajekt .
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een tram zal wel op een rails moeten rijden, want hij is anders niet bestuurbaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Trams worden doorgaans aangedreven door elektromotoren die de stroom betrekken van een bovenleiding. De chauffeur kan nooit steeds exact onder de bovenleiding rijden als er geen rails waren.
Ook zijn er trams die de stroom via een derde rail krijgen. Om elektrocutiegevaar te voorkomen, is er een speciaal systeem ontworpen, dat ervoor zorgt dat alleen het gedeelte, dat zich op dat moment onder de tram bevindt, onder spanning staat. Voor zover ik weet, zijn er in NL bijv. geen dieseltrams.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
(Als dieseltrams al bestaan.)
Antoni
15 jaar geleden
Er zijn trolleybussen (bijvoorbeeld in Arnhem). Deze gebruiken ook stroom van een bovenleiding, maar hoeven niet exact onder de bovenleiding te rijden. Deze bussen rijden gewoon met autobanden op asfalt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ah... Dat wist ik niet. (Beiden zullen zo wel z'n voordelen hebben.)
Stalen wielen op rails veroorzaken minder wrijving dan rubberen banden op asfalt. Is dus energie efficienter wat het hele principe van een trein is.